‘Politiek moet recycling meer stimuleren’
ARN lanceerde vandaag een campagne die meer naamsbekendheid voor de aangesloten demontagebedrijven moet creëren onder consumenten. De Jong overhandigde daartoe de prestatiecijfers van ARN aan Stientje van Veldhoven, Tweede Kamerlid bij D66.
Van Veldhoven vindt ook dat er ruimte is voor verbetering in het beleid. “Ik ben niet van het consuminderen, maar grondstofgebruik moet wel slimmer en efficiënter. Vervuilen is te gemakkelijk en goedkoop ten opzichte van investeren in recycling. De politieke prikkels zijn verkeerd. Zo heeft Rutte I besloten de stortbelasting af te schaffen. Wij vinden: voer die belasting terug in en investeer dat in initiatieven voor recycling.”
Naamsbekendheid
ARN wil dat er meer bekendheid komt voor wat er gebeurt met de verwijderingsbijdrage (wat voortaan recyclingbijdrage wordt genoemd) op auto’s en dat consumenten vaker voor een ARN-bedrijf kiezen in plaats van een demontagebedrijf dat niet bij de organisatie is aangesloten.
De aanwezige ARN-leden waren enthousiast over het initiatief. “De zakelijke partners weten ons al te vinden, maar het is belangrijk dat consumenten ook weten waar ARN voor staat en zo voor de juiste demontagebedrijven kunnen kiezen”, aldus Patrick van Gils van demontagebedrijf Van Gils Automotive.