Wij zijn automotive
Automotive werkplaats | Nieuwsbrief | Colofon | Abonneeservice | Adverteren | Abonnement 
Online Adverteren
Vakblad adverteren
Bezig met laden...
Klik om te vergroten

Athlon wordt één Europese organisatie

14-12-2010 12:13

Athlon Car Lease International gaat de verkoop- en inkoopactiviteiten in de verschillende Europese landen bundelen in één organisatie, die vanuit Nederland wordt aangestuurd. Die integratie moet leiden tot een hogere efficiency en verbetering van de Europese marktpositie.

De bestaande Europese salesdochter Fleet Synergy International wordt vanaf januari 2011 opgenomen in Athlon, en omgedoopt tot de internationale divisie Athlon Car Lease International, Sales and Account Management. Alle Europese klanten krijgen vanaf dat moment toegang tot dezelfde diensten en services. Ook worden de processen en tarieven Europees geharmoniseerd, met inachtneming van de uiteenlopende belastingwetgeving in de negen landen waarin Athlon opereert.

Schaalgrootte
“We gaan van een landenstructuur naar een meer functionele structuur”, licht senior vice president Richard Sikkel toe. “Die uniforme marktbenadering voor alle Athlon-vestigingen in Europa moet een forse efficiency-winst opleveren. Bovendien kan het bedrijf zo op Europees niveau profiteren van haar schaalgrootte.”

De nieuwe sales- en accountmanagementafdeling is een voortvloeisel uit Fleet Synergy International, een voormalige joint venture tussen Athlon Car Lease en de Engelse marktleider Lex Autolease. Lex Autolease blijft als exclusieve strategische partner verbonden aan Athlon International. De huidige cco, Sarah Lomas, krijgt de leiding over de divisie en rapporteert aan Richard Sikkel. Het bedrijfsonderdeel blijft gevestigd in Brussel.

Efficiënt
Athlon beheert op dit moment zo’n 230 duizend contracten, waarvan iets meer dan de helft in Nederland. Terwijl het bedrijf hier marktleider is, speelt het in verschillende Europese landen een bescheidener rol op de leasemarkt.

Tegelijkertijd verstevigt Athlon de samenwerking met haar moeder De Lage Landen International. “Waar mogelijk zal in de verschillende landen worden samengewerkt om zo efficiënt mogelijk te werken en zullen we gezamenlijk optreden naar onze klanten. Er is dus in feite sprake van een dubbelslag”, aldus Sikkel.

Supervisor
“Door de landenstructuur waren we voor internationale leveranciers een minder interessante partij voor kortingsafspraken”, vervolgt Sikkel. “Door de nieuwe benadering kunnen we nu pan-Europees profiteren van onze schaalgrootte. Dat geldt zowel voor de inkoop van bijvoorbeeld voertuigen, energie en onderhoud, als voor de verkoopafdeling.”
Elke internationale klant krijgt per land weliswaar zijn eigen accountmanager(s), maar daarboven zit maar één supervisor die als centraal aanspreekpunt voor alle landen functioneert.

Voorkeuren
Dat voorkeuren voor bepaalde automerken in het ene land anders kunnen zijn dan in het andere, is volgens Sikkel geen beletsel om de inkoop te centraliseren. “Er blijft per automerk voldoende volume om gunstige inkoopcondities overeen te komen en internationaal geldende afspraken te maken; ook voor zaken als banden, glas en schadeherstel”, zegt hij.

De nieuwe structuur moet leiden tot een groei van Athlon bij vooral middelgrote en grote internationale klanten. Het bedrijf wil binnen een aantal jaren een top 5 speler worden op de Europese leasemarkt.

Reageer Doorsturen
Overige berichten
Maak Automotive uw homepage | Nieuwsbrief | Colofon | RSS-feeds


website realisatie CyberNed Internet Services