Voormalig Markeur-topman Hans Laman overleden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Laman begon in 1972 op 21-jarige leeftijd bij Het Motorhuis. Later maakte hij als directeur onder meer de toptijd met Opel mee. Ook stond hij aan de wieg van de – baanbrekende – multimerkstrategie van het bedrijf. Zijn gevelstrategie, waarbij niet de namen van de automerken maar van het bedrijf het meest prominent is, wekte destijds behoorlijk wat beroering.

In 2009 trok Laman zich omgezondheidsredenen terug uit de dagelijkse leiding van het bedrijf.  

Laman wordt maandag in besloten kring begraven. 

Zeer Loyaal
Markeur-aandeelhouder Jan Boon herinnert zich Laman vooral om zijn loyaliteit en inzicht. “Hans leefde echt voor Het Motorhuis. Het bedrijf was zijn lust en zijn leven.”

Ook roemt Boon Lamans strategisch inzicht. “Zijn grote bijdrage aan de autobranche is zonder meer de multimerkstrategie geweest. Hij liep daarin voorop. Eerst creëerde hij een groot aaneengesloten Opel-rayon in de Randstad en nadat hij de Monti-wetgeving had bestudeerd werden daar andere merken aan toegevoegd. Daar is hij toch wel echt bekend mee geworden.”

Standvastig
“Hans was een man met visie en veel gevoel voor samenwerking. Hij vond altijd dat dealers, hoe groot ook, konden profiteren van het gezamenlijk opzetten van projecten, voordat anderen ermee aan de haal gingen.” Dat zegt Jaap Timmer, die vele jaren met Laman samenwerkte, onder meer bij de Opel dealervereniging VODN.
“Dat kwam onder meer tot uiting in de Opel Dealer Directlijn 0800-1410, maar ook door het initiatief voor sla’s met de leasemaatschappijen en Opel Rent autoverhuur. Ook binnen Bovag was hij een voorvechter van een site voor gebruikte auto’s, in handen van dealers.”

Timmer herrinert Laman als een standvastig man. “Hoewel hij niet doof was voor argumenten, kon je hem niet gemakkelijk van standpunt laten veranderen. Dat was ook het geval bij een bezoek aan Het Motorhuis van GM’s topman Fritz Henderson. Henderson was niet zo gecharmeerd van multibrand-retailers. Hans wist hem echter goed partij te geven. Een markant man is te jong heengegaan, iemand die meer voor de branche heeft betekend dan sommigen zich realiseren. Wij zullen hem met dankbaarheid en respect in herinnering houden.” 

Voormalig Markeur-topman Hans Laman overleden | Automotive Online

Voormalig Markeur-topman Hans Laman overleden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Laman begon in 1972 op 21-jarige leeftijd bij Het Motorhuis. Later maakte hij als directeur onder meer de toptijd met Opel mee. Ook stond hij aan de wieg van de – baanbrekende – multimerkstrategie van het bedrijf. Zijn gevelstrategie, waarbij niet de namen van de automerken maar van het bedrijf het meest prominent is, wekte destijds behoorlijk wat beroering.

In 2009 trok Laman zich omgezondheidsredenen terug uit de dagelijkse leiding van het bedrijf.  

Laman wordt maandag in besloten kring begraven. 

Zeer Loyaal
Markeur-aandeelhouder Jan Boon herinnert zich Laman vooral om zijn loyaliteit en inzicht. “Hans leefde echt voor Het Motorhuis. Het bedrijf was zijn lust en zijn leven.”

Ook roemt Boon Lamans strategisch inzicht. “Zijn grote bijdrage aan de autobranche is zonder meer de multimerkstrategie geweest. Hij liep daarin voorop. Eerst creëerde hij een groot aaneengesloten Opel-rayon in de Randstad en nadat hij de Monti-wetgeving had bestudeerd werden daar andere merken aan toegevoegd. Daar is hij toch wel echt bekend mee geworden.”

Standvastig
“Hans was een man met visie en veel gevoel voor samenwerking. Hij vond altijd dat dealers, hoe groot ook, konden profiteren van het gezamenlijk opzetten van projecten, voordat anderen ermee aan de haal gingen.” Dat zegt Jaap Timmer, die vele jaren met Laman samenwerkte, onder meer bij de Opel dealervereniging VODN.
“Dat kwam onder meer tot uiting in de Opel Dealer Directlijn 0800-1410, maar ook door het initiatief voor sla’s met de leasemaatschappijen en Opel Rent autoverhuur. Ook binnen Bovag was hij een voorvechter van een site voor gebruikte auto’s, in handen van dealers.”

Timmer herrinert Laman als een standvastig man. “Hoewel hij niet doof was voor argumenten, kon je hem niet gemakkelijk van standpunt laten veranderen. Dat was ook het geval bij een bezoek aan Het Motorhuis van GM’s topman Fritz Henderson. Henderson was niet zo gecharmeerd van multibrand-retailers. Hans wist hem echter goed partij te geven. Een markant man is te jong heengegaan, iemand die meer voor de branche heeft betekend dan sommigen zich realiseren. Wij zullen hem met dankbaarheid en respect in herinnering houden.”