Model S krijgt een 10+ voor veiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bolide kreeg het maximum aantal punten op elke subcategorie en kreeg bonuspunten omdat de auto het beter deed dan de eisen voor een 5 sterrenrating. Daardoor scoort de Model S beter dan de maximale 5 sterren, wat nog niet eerder is vertoond bij de NHTSA. 

Kreukelzone
Doordat de Model S geen groot motorblok onder de motorkap heeft liggen (dit is extra bagageruimte), is de kreukelzone van de auto extra lang. Dit verkleint de impact bij een frontale botsing. 

Het accupakket bevindt zich onder de vloer van de auto waardoor hij een laag zwaartepunt heeft. Daarom lukte het niet de auto om te laten vallen met de gangbare methode voor de roltest, en moesten er alternatieve maatregelen worden genomen om de auto op zijn dak terecht te laten komen. 

Testmachine kapot
De test die moet vaststellen hoe goed het dak tegen impact van bovenaf bestand is, kon niet volledig worden uitgevoerd. De testmachine brak na een drukmeting van 4g. Dat betekent dat er in ieder geval vier volledig beladen Model S’en bovenop een Model S kunnen worden gestapeld zonder dat het dak het begeeft. 

De Europese crashtest-instantie EuroNCAP heeft geen testgegevens van de Model S. De auto wordt pas sinds deze maand uitgeleverd in Europa en de eerste Model S`en worden morgen officieel uitgereikt aan de Nederlandse kopers. Dit gebeurt in het Europese distributiecentrum van Tesla in Tilburg. 

Model S krijgt een 10+ voor veiligheid | Automotive Online

Model S krijgt een 10+ voor veiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bolide kreeg het maximum aantal punten op elke subcategorie en kreeg bonuspunten omdat de auto het beter deed dan de eisen voor een 5 sterrenrating. Daardoor scoort de Model S beter dan de maximale 5 sterren, wat nog niet eerder is vertoond bij de NHTSA. 

Kreukelzone
Doordat de Model S geen groot motorblok onder de motorkap heeft liggen (dit is extra bagageruimte), is de kreukelzone van de auto extra lang. Dit verkleint de impact bij een frontale botsing. 

Het accupakket bevindt zich onder de vloer van de auto waardoor hij een laag zwaartepunt heeft. Daarom lukte het niet de auto om te laten vallen met de gangbare methode voor de roltest, en moesten er alternatieve maatregelen worden genomen om de auto op zijn dak terecht te laten komen. 

Testmachine kapot
De test die moet vaststellen hoe goed het dak tegen impact van bovenaf bestand is, kon niet volledig worden uitgevoerd. De testmachine brak na een drukmeting van 4g. Dat betekent dat er in ieder geval vier volledig beladen Model S’en bovenop een Model S kunnen worden gestapeld zonder dat het dak het begeeft. 

De Europese crashtest-instantie EuroNCAP heeft geen testgegevens van de Model S. De auto wordt pas sinds deze maand uitgeleverd in Europa en de eerste Model S`en worden morgen officieel uitgereikt aan de Nederlandse kopers. Dit gebeurt in het Europese distributiecentrum van Tesla in Tilburg.