Podium: waarom 70% van ICT-implementaties faalt

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een flink aantal merken (Ford, VW, PSA, Opel) heeft onder druk van de homologatiestrategie van de importeur de keuze gemaakt om naar een ander pakket over te stappen. De markt van DMS-leveranciers voor de automotive in Nederland is beperkt en wordt door de autofabrikanten in stand gehouden om andere redenen dan goed werkende functionaliteiten en een gebruikersvriendelijke inrichting. 

De dealer kiest op basis van een mooie presentatie van de mogelijkheden en het feit dat er eigenlijk geen echt andere keuze is maar voor pakket x van één van de big five. De leverancier schenkt onvoldoende aandacht aan de impact voor de dealer en zijn huidige informatiestromen. De dealer weet veelal niet precies wat hij krijgt en wat er gaat veranderen in zijn proces, en kan daarom ook niet de juiste vragen stellen.

`De beoogde training vervalt tot een inrichtingaanpassing en de gebruikers starten met een achterstand.`

Het gevolg is dat de leverancier een min of meer standaard inrichting en parametrisering installeert die lang niet altijd de beste is voor de dealer. Dit resulteert weer in de situatie dat de gebruikers pas op de dag van de on-site training voor het eerst constateren dat zij essentiële zaken missen. Dit wordt dan vaak door de implementatieconsultant zo goed als het kan aangepast. De bedoelde training vervalt daarmee tot een inrichtingaanpassing en de gebruikers starten feitelijk met onvoldoende kennis van het systeem.

De dealer treft hier ook zelf blaam omdat hij vaak in de prijsonderhandelingen te veel hand holt- en trainingsdagen uit kostenbesparing heeft laten vallen. De leverancier geeft hier te weinig tegengas omdat het commercieel natuurlijk niet moet lijken alsof het een complex en kostbaar pakket is.

Het gevolg is dat de operationele medewerkers ontevreden zijn met het nieuwe systeem en de beoogde efficiënte functionaliteiten – waar het pakket nu juist om gekocht was – niet gebruiken. Ze verzinnen andere oplossingen om hun werk toch te kunnen doen. 

Een ander veelvoorkomende klacht is dat de werkdruk aan het frontoffice enorm toeneemt. Deels is dit te wijten aan onbekendheid met het systeem en de eerdergenoemde `verkeerde` inrichting. Deels is dit wel degelijk waar, de efficiency-voordelen liggen meestal op de administratieve afdelingen en werkdruk van die afdeling verplaatst zich naar het frontoffice. Daarbij wordt onderschat dat op het frontoffice zeer frequent voorkomende handelingen zijn die al bij enkele seconden meer tijd per handeling tot sterke toename van de werkdruk leiden. 

`laat een multidisciplinair team hun gedeelte van de processen in een demo-omgeving uitvoeren.`

Hoe dit te voorkomen? Richt nu voor de aankoop eens een echte demo-omgeving in met uw klanten en overige gegevens. Een goed conversieplan mag daarbij zeker niet ontbreken. Laat dan een multidisciplinair team van echt operationele medewerkers hun gedeelte van de werkprocessen in die demo-omgeving uitvoeren.

Analyseer de data die er op grootboekniveau gegenereerd wordt en controleer die met de oude cijfers en rapportage op aansluiting en validiteit. Vraag aan de operationele afdelingen of ze de rapportage waarop zij gewend waren te sturen ook echt kunnen vervangen door de nieuwe en begrijpen ze deze?

Zet een apart projectteam op die zich bezig gaat houden met management en operationele stuurinformatie. Wedden dat dit een enorm inzicht geeft om kritische vragen aan de leverancier te kunnen stellen over de inrichting en functionalilteiten.

Pas als het testteam tevreden is, kan er een go gegeven worden. De importeur zou een dergelijk migratieplan feitelijk in een soort raamovereenkomst als tegenprestatie voor de homologatie-exclusiviteit moeten afdwingen, zij schrijven het pakket de dealers immers dwingend voor.”

Discussieer meer over dit onderwerp op de Auomotive Linkedin Groep

Ed Favier is eigenaar van het adviesbureau FA4 Automotive Business Consultancy.

_________________________________________________________

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum lengte: 600 woorden.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: waarom 70% van ICT-implementaties faalt | Automotive Online

Podium: waarom 70% van ICT-implementaties faalt

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een flink aantal merken (Ford, VW, PSA, Opel) heeft onder druk van de homologatiestrategie van de importeur de keuze gemaakt om naar een ander pakket over te stappen. De markt van DMS-leveranciers voor de automotive in Nederland is beperkt en wordt door de autofabrikanten in stand gehouden om andere redenen dan goed werkende functionaliteiten en een gebruikersvriendelijke inrichting. 

De dealer kiest op basis van een mooie presentatie van de mogelijkheden en het feit dat er eigenlijk geen echt andere keuze is maar voor pakket x van één van de big five. De leverancier schenkt onvoldoende aandacht aan de impact voor de dealer en zijn huidige informatiestromen. De dealer weet veelal niet precies wat hij krijgt en wat er gaat veranderen in zijn proces, en kan daarom ook niet de juiste vragen stellen.

`De beoogde training vervalt tot een inrichtingaanpassing en de gebruikers starten met een achterstand.`

Het gevolg is dat de leverancier een min of meer standaard inrichting en parametrisering installeert die lang niet altijd de beste is voor de dealer. Dit resulteert weer in de situatie dat de gebruikers pas op de dag van de on-site training voor het eerst constateren dat zij essentiële zaken missen. Dit wordt dan vaak door de implementatieconsultant zo goed als het kan aangepast. De bedoelde training vervalt daarmee tot een inrichtingaanpassing en de gebruikers starten feitelijk met onvoldoende kennis van het systeem.

De dealer treft hier ook zelf blaam omdat hij vaak in de prijsonderhandelingen te veel hand holt- en trainingsdagen uit kostenbesparing heeft laten vallen. De leverancier geeft hier te weinig tegengas omdat het commercieel natuurlijk niet moet lijken alsof het een complex en kostbaar pakket is.

Het gevolg is dat de operationele medewerkers ontevreden zijn met het nieuwe systeem en de beoogde efficiënte functionaliteiten – waar het pakket nu juist om gekocht was – niet gebruiken. Ze verzinnen andere oplossingen om hun werk toch te kunnen doen. 

Een ander veelvoorkomende klacht is dat de werkdruk aan het frontoffice enorm toeneemt. Deels is dit te wijten aan onbekendheid met het systeem en de eerdergenoemde `verkeerde` inrichting. Deels is dit wel degelijk waar, de efficiency-voordelen liggen meestal op de administratieve afdelingen en werkdruk van die afdeling verplaatst zich naar het frontoffice. Daarbij wordt onderschat dat op het frontoffice zeer frequent voorkomende handelingen zijn die al bij enkele seconden meer tijd per handeling tot sterke toename van de werkdruk leiden. 

`laat een multidisciplinair team hun gedeelte van de processen in een demo-omgeving uitvoeren.`

Hoe dit te voorkomen? Richt nu voor de aankoop eens een echte demo-omgeving in met uw klanten en overige gegevens. Een goed conversieplan mag daarbij zeker niet ontbreken. Laat dan een multidisciplinair team van echt operationele medewerkers hun gedeelte van de werkprocessen in die demo-omgeving uitvoeren.

Analyseer de data die er op grootboekniveau gegenereerd wordt en controleer die met de oude cijfers en rapportage op aansluiting en validiteit. Vraag aan de operationele afdelingen of ze de rapportage waarop zij gewend waren te sturen ook echt kunnen vervangen door de nieuwe en begrijpen ze deze?

Zet een apart projectteam op die zich bezig gaat houden met management en operationele stuurinformatie. Wedden dat dit een enorm inzicht geeft om kritische vragen aan de leverancier te kunnen stellen over de inrichting en functionalilteiten.

Pas als het testteam tevreden is, kan er een go gegeven worden. De importeur zou een dergelijk migratieplan feitelijk in een soort raamovereenkomst als tegenprestatie voor de homologatie-exclusiviteit moeten afdwingen, zij schrijven het pakket de dealers immers dwingend voor.”

Discussieer meer over dit onderwerp op de Auomotive Linkedin Groep

Ed Favier is eigenaar van het adviesbureau FA4 Automotive Business Consultancy.

_________________________________________________________

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum lengte: 600 woorden.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.