Outlander en V60 stuwen verbruik plug-in hybrides

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Travelcard-directeur Jan-Reint Vink wordt dit veroorzaakt door nieuwkomers Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Hij legt uit dat deze plug-in hybrides gemiddeld meer brandstof verbruiken. “Dit zijn nu eenmaal grotere auto’s. De nieuwe plug-in hybrides zijn minder zuinig dan de Opel Ampera, Chevrolet Volt en de Toyota Prius plug-in, die vorig jaar het hybride wagenpark domineerden.”

Meer laadpalen
Het brandstofverbruik van de totale plug-in hybride vloot neemt (tot en met mei) dus toe. Gekeken naar de modellen die vorig jaar grotendeels de vloot vormden, dan daalt het verbruik. “Als we de combi Ampera, Volt, Prius apart bekijken, meten we een daling in het brandstofverbruik van 2% ten opzichte van een jaar geleden.” Daar heeft Vink twee mogelijke verklaringen voor. “Of berijders van deze auto’s zijn meer stroom gaan laden, er zijn inmiddels meer laadpalen in Nederland. Maar ook werkgevers stimuleren hun werknemers om meer stroom af te nemen. De berijder heeft bij hybrides veel meer invloed op het verbruik dan bij conventionele auto’s.”

  2014 2013

Verschil 2013/2014 

Type plug-in

Gem praktijkverbruik
per 100 km 

Gem praktijkverbruik
per 100 km 
Opel Ampera/ Chevrolet Volt  4,44  4,89  
Toyota Prius  4,59  4,54  
Mitusbishi Outlander  6,56  –  
Volvo V60  5,32  –  
Overall verbruik  5,49  4,60  +19,3%

Verbruik Ampera/Volt/Prius (gecombineerd)

 4,51  4,60  -2,0%
Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Outlander en V60 stuwen verbruik plug-in hybrides | Automotive Online

Outlander en V60 stuwen verbruik plug-in hybrides

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Travelcard-directeur Jan-Reint Vink wordt dit veroorzaakt door nieuwkomers Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Hij legt uit dat deze plug-in hybrides gemiddeld meer brandstof verbruiken. “Dit zijn nu eenmaal grotere auto’s. De nieuwe plug-in hybrides zijn minder zuinig dan de Opel Ampera, Chevrolet Volt en de Toyota Prius plug-in, die vorig jaar het hybride wagenpark domineerden.”

Meer laadpalen
Het brandstofverbruik van de totale plug-in hybride vloot neemt (tot en met mei) dus toe. Gekeken naar de modellen die vorig jaar grotendeels de vloot vormden, dan daalt het verbruik. “Als we de combi Ampera, Volt, Prius apart bekijken, meten we een daling in het brandstofverbruik van 2% ten opzichte van een jaar geleden.” Daar heeft Vink twee mogelijke verklaringen voor. “Of berijders van deze auto’s zijn meer stroom gaan laden, er zijn inmiddels meer laadpalen in Nederland. Maar ook werkgevers stimuleren hun werknemers om meer stroom af te nemen. De berijder heeft bij hybrides veel meer invloed op het verbruik dan bij conventionele auto’s.”

  2014 2013

Verschil 2013/2014 

Type plug-in

Gem praktijkverbruik
per 100 km 

Gem praktijkverbruik
per 100 km 
Opel Ampera/ Chevrolet Volt  4,44  4,89  
Toyota Prius  4,59  4,54  
Mitusbishi Outlander  6,56  –  
Volvo V60  5,32  –  
Overall verbruik  5,49  4,60  +19,3%

Verbruik Ampera/Volt/Prius (gecombineerd)

 4,51  4,60  -2,0%
Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.