Auto’s klonen sterk in opmars

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gekloonde auto’s zijn gestolen vehikels die de identiteit hebben gekregen van een andere. De cijfers zijn volgens woordvoerder Sjoerd Weiland van het RDW, waarvan het LIV onderdeel uitmaakt, geflatteerd. “Dit zijn alleen de gevallen die bij ons bekend zijn, maar hoeveel klonen er werkelijk rondrijden, is niet meetbaar.” Het klonen gaat als volgt in zijn werk: criminelen stelen een auto. Dan speuren ze het internet af naar een gelijksoortige occasion. Ze maken er een proefrit mee en kopiëren de voertuiggegevens zoals het chassisnummer. Soms stelen ze zelfs de onderhoudsboekjes. Vervolgens voorzien ze de gestolen auto van de gegevens van de originele, inclusief vervalste autopapieren. Daarna bieden ze de wagen te koop aan. Kopers hebben niets in de gaten, want het gaat zo vernuftig, dat alleen experts zien dat er met de auto is gerommeld. Bij de overschrijving komt ook niet aan het licht dat het om een gekloonde auto gaat, want het originele vehikel staat niet als gestolen geregistreerd. Pas als het CJIB een bekeuring stuurt naar de eigenaar van de originele auto, of als de kloon wordt afgemeld bij een apk-keuring, blijkt dat er sprake is van een voertuig met een valse identiteit.

Bovag
Het zijn overigens niet alleen particulieren die in de kloontrucs van criminelen trappen. Woordvoerder Paul de Waal van de Bovag: “Ook inkopers van autobedrijven vallen er een enkele keer ten prooi aan. Daar is vooralsnog weinig tegen te doen, want de auto’s zijn op een professionele manier omgekat. Er is evenwel één gouden regel: als de aanbieding te mooi is om waar te zijn, trap er dan niet in. Criminelen moeten snel van het voertuig af, daarom bieden ze het onder de marktwaarde aan. Dat is een eerste indicatie dat er iets mis is.” Volgens De Waal zijn autofabrikanten, opsporingsdiensten en criminelen met elkaar in een wapenwedloop verwikkeld. “Het duurt soms even, maar criminelen weten altijd weer iets te bedenken om (preventieve) maatregelen tegen voertuigcriminaliteit te kraken. Er wordt wel gewerkt aan een nieuw kentekenbewijs, een zogeheten smartcardsysteem, waarmee vrijwel niet gefraudeerd kan worden. Maar het zal zeker tot 2013 duren, eer het er is.”

Politie
Volgens Guus Wesselink, directeur van de Stichting Voertuigcriminaliteit (AVc), wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een maatregel die structureel een einde moet maken aan het verhandelen van gekloonde auto’s. “Dit jaar hebben er drie zogeheten bovenregionale onderzoeken door de politie plaatsgevonden”, vertelt hij. “Dit geeft aan hoe serieus dit onderwerp wordt genomen. Want het is op zich al heel uitzonderlijk dat meerder politieregio’s in het kader van criminaliteitsbestrijding gezamenlijk een onderzoek initiëren. We denken een middel gevonden te hebben om op korte termijn iets te doen tegen het verhandelen van gekloonde auto’s. Het heeft iets te maken met de overschrijvingsprocedure, maar daar doen we nu nog geen concrete mededelingen over.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.