BPM-vrij rijden? Een twijfelgeval

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Nederlandse vertegenwoordiger van Global Car Rent, Jan Latour, is sindsdien overspoeld met telefoontjes. “Dat is ook niet zo gek, want het prijsverschil is echt heel groot”, zegt hij. “Voor een Mercedes ML 320 CDi betaal je bij ons rond de 1.400 euro per maand, afhankelijk van de duur van het contract. Dat is aanmerkelijk veel minder dan wat je in Nederland als leaseprijs betaalt.” Klanten van GCR kunnen opgeven welke auto ze willen hebben. “Ik koop voor hen die auto, soms in Nederland, maar soms ook in België of Duitsland”, legt Latour uit. “De klant betaalt een borg van 35 tot 50% van de aankoopsom. En daarna betaalt hij maandelijks huur. Maar het is niet zo, zoals de Telegraaf schreef, dat de klant daarna zijn auto kan kopen. Dan zou het huurkoop zijn, en bij die constructie zou het bpm-voordeel juist verloren gaan. De klant kan wel na afloop van het contract de borg laten staan voor de huur van een andere auto.” Global Car Rent heeft een proces gevoerd voordat deze activiteit van start ging, vertelt Latour. “Wij hebben voor de rechter in Den Bosch betoogd dat er binnen de Europese Unie vrijheid van het leveren van diensten bestaat, en dat dat botst met het feit dat je als Nederlander niet langdurig met een auto met buitenlands kenteken mag rijden. De rechter heeft advies gevraagd aan het Europese Hof.” Als hij over een aantal jaren beslist dat je als Nederlander inderdaad niet langdurig met een Luxemburgs kenteken mag rijden, is het risico van een naheffing bpm voor de huurder van de auto, en niet voor GCR. GCR heeft intussen 60 tot 70 auto’s verhuurd aan klanten in België, Duitsland en Luxemburg, en al 35 aan klanten in Nederland. Hoe groot zijn klantenkring gaat worden weet Latour niet. “We hebben nooit een prognose gemaakt. Eigenlijk hadden we de zaak stil willen houden, maar door de publiciteit van de afgelopen dagen worden we overspoeld met telefoontjes. Dus hoeveel auto’s we gaan inzetten? The sky is the limit.” Voor Latour is de verhuur van auto’s overigens bijzaak want hij is ook nog eigenaar van Carstore in Oirschot.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BPM-vrij rijden? Een twijfelgeval | Automotive Online

BPM-vrij rijden? Een twijfelgeval

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Nederlandse vertegenwoordiger van Global Car Rent, Jan Latour, is sindsdien overspoeld met telefoontjes. “Dat is ook niet zo gek, want het prijsverschil is echt heel groot”, zegt hij. “Voor een Mercedes ML 320 CDi betaal je bij ons rond de 1.400 euro per maand, afhankelijk van de duur van het contract. Dat is aanmerkelijk veel minder dan wat je in Nederland als leaseprijs betaalt.” Klanten van GCR kunnen opgeven welke auto ze willen hebben. “Ik koop voor hen die auto, soms in Nederland, maar soms ook in België of Duitsland”, legt Latour uit. “De klant betaalt een borg van 35 tot 50% van de aankoopsom. En daarna betaalt hij maandelijks huur. Maar het is niet zo, zoals de Telegraaf schreef, dat de klant daarna zijn auto kan kopen. Dan zou het huurkoop zijn, en bij die constructie zou het bpm-voordeel juist verloren gaan. De klant kan wel na afloop van het contract de borg laten staan voor de huur van een andere auto.” Global Car Rent heeft een proces gevoerd voordat deze activiteit van start ging, vertelt Latour. “Wij hebben voor de rechter in Den Bosch betoogd dat er binnen de Europese Unie vrijheid van het leveren van diensten bestaat, en dat dat botst met het feit dat je als Nederlander niet langdurig met een auto met buitenlands kenteken mag rijden. De rechter heeft advies gevraagd aan het Europese Hof.” Als hij over een aantal jaren beslist dat je als Nederlander inderdaad niet langdurig met een Luxemburgs kenteken mag rijden, is het risico van een naheffing bpm voor de huurder van de auto, en niet voor GCR. GCR heeft intussen 60 tot 70 auto’s verhuurd aan klanten in België, Duitsland en Luxemburg, en al 35 aan klanten in Nederland. Hoe groot zijn klantenkring gaat worden weet Latour niet. “We hebben nooit een prognose gemaakt. Eigenlijk hadden we de zaak stil willen houden, maar door de publiciteit van de afgelopen dagen worden we overspoeld met telefoontjes. Dus hoeveel auto’s we gaan inzetten? The sky is the limit.” Voor Latour is de verhuur van auto’s overigens bijzaak want hij is ook nog eigenaar van Carstore in Oirschot.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.