‘Ook zonder bpm wordt exportmarkt belangrijker’

Redactie Redactie
• Laatste update:

BCA is een van de partners van het eerste Nationaal Exportcongres, dat op 13 oktober plaatsvindt in Weeze (in de voormalige vestiging van exportbedrijf Grensland). 

Ongeveer een derde van de auto’s die BCA veilt, gaat naar het buitenland. En Aukema denkt dat dit aantal nog zal toenemen. “Binnen BCA is er een aparte groep met verantwoordelijken uit alle landen die elkaar van relevante data voorzien.” 

Data begint steeds meer van levensbelang te zijn, ziet Aukema. “Een paar jaar geleden was een occasion uit de Randstad goed te verkopen in de provincie. Dat wisten we. Door de beschikbaarheid van data is de dynamiek op de markt echter enorm veranderd. Nu is het zo dat er altijd op een bepaalde locatie in Europa op een bepaald tijdstip het meest vraag of aanbod is. Alleen als je dat weet, kun je daar op inspelen. Vandaar dat er binnen BCA veel geïnvesteerd wordt om snelle transacties te faciliteren.” 

Prius
Het opgaan van Nederland in een Europese markt lost veel problemen op. “Denk aan de grote aantallen Renaults Megane of Toyota Prius, die hebben we relatief gemakkelijk weten te slijten in het buitenland. Vroeger bleven die auto’s in Nederland met alle restwaardegevolgen van dien.” 

Toch is Aukema blij dat er, dankzij Autobrief2, weer rust komt op de zakelijke markt “Nu is iedereen bezig met de juiste auto’s (plug-ins, red) nog dit jaar te registreren. Na 2017 is de aanschaf van leaseauto’s veel minder aan de hoogte van de bijtelling gerelateerd en wordt de vloot daardoor diverser. Dat betekent dat we over een aantal jaar niet meer overvoerd worden met occasions die niet matchen met de vraag op de particuliere occasionmarkt. Dan ontstaat er een normalere situatie, waarbij we weer enigszins regulier zaken kunnen doen.”

Meld u aan voor het Nationaal Exportcongres
Op het eerste Nationaal Exportcongres komen meerdere deskundigen (RDW, Dekra, Belasting en Duitse overheid) tekst- en uitleg geven over alle wet- en regelgeving op het gebied van export. Jort Kelder sluit de dag af. Klik hier voor meer informatie

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Ook zonder bpm wordt exportmarkt belangrijker’ | Automotive Online

‘Ook zonder bpm wordt exportmarkt belangrijker’

Redactie Redactie
• Laatste update:

BCA is een van de partners van het eerste Nationaal Exportcongres, dat op 13 oktober plaatsvindt in Weeze (in de voormalige vestiging van exportbedrijf Grensland). 

Ongeveer een derde van de auto’s die BCA veilt, gaat naar het buitenland. En Aukema denkt dat dit aantal nog zal toenemen. “Binnen BCA is er een aparte groep met verantwoordelijken uit alle landen die elkaar van relevante data voorzien.” 

Data begint steeds meer van levensbelang te zijn, ziet Aukema. “Een paar jaar geleden was een occasion uit de Randstad goed te verkopen in de provincie. Dat wisten we. Door de beschikbaarheid van data is de dynamiek op de markt echter enorm veranderd. Nu is het zo dat er altijd op een bepaalde locatie in Europa op een bepaald tijdstip het meest vraag of aanbod is. Alleen als je dat weet, kun je daar op inspelen. Vandaar dat er binnen BCA veel geïnvesteerd wordt om snelle transacties te faciliteren.” 

Prius
Het opgaan van Nederland in een Europese markt lost veel problemen op. “Denk aan de grote aantallen Renaults Megane of Toyota Prius, die hebben we relatief gemakkelijk weten te slijten in het buitenland. Vroeger bleven die auto’s in Nederland met alle restwaardegevolgen van dien.” 

Toch is Aukema blij dat er, dankzij Autobrief2, weer rust komt op de zakelijke markt “Nu is iedereen bezig met de juiste auto’s (plug-ins, red) nog dit jaar te registreren. Na 2017 is de aanschaf van leaseauto’s veel minder aan de hoogte van de bijtelling gerelateerd en wordt de vloot daardoor diverser. Dat betekent dat we over een aantal jaar niet meer overvoerd worden met occasions die niet matchen met de vraag op de particuliere occasionmarkt. Dan ontstaat er een normalere situatie, waarbij we weer enigszins regulier zaken kunnen doen.”

Meld u aan voor het Nationaal Exportcongres
Op het eerste Nationaal Exportcongres komen meerdere deskundigen (RDW, Dekra, Belasting en Duitse overheid) tekst- en uitleg geven over alle wet- en regelgeving op het gebied van export. Jort Kelder sluit de dag af. Klik hier voor meer informatie

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.