Verkoop besteloccasions stijgt 6%, export daalt flink
Het gaat hierbij om verkopen van autobedrijven aan bedrijven en particulieren (b2c). Particulieren maken 69 procent uit van deze kopersgroep. De verkoop tussen zakelijke en particuliere gebruikers (c2c) daalde met 4,8 procent naar 77.871.De top-5 populairste merken in de b2c-verkopen bleef vrijwel ongewijzigd.
2014 |
2013 |
merk |
aantal |
+/- |
1 |
1 |
Volkswagen |
18.969 |
7,7% |
2 |
2 |
Mercedes-Benz |
9.090 |
11,0% |
3 |
3 |
Renault |
9.000 |
10,6% |
4 |
5 |
Peugeot |
8.082 |
7,7% |
5 |
4 |
Opel |
8.048 |
3,9% |
Ook in de top-5 modellen zijn weinig verschuivingen.
2014 |
2013 |
model |
aantal |
+/- |
1 |
1 |
Volkswagen Caddy |
8.518 |
12,2% |
2 |
2 |
Volkswagen Transporter |
7.654 |
6% |
3 |
3 |
Peugeot Partner |
5.114 |
9,1% |
4 |
4 |
Citroën Berlingo |
4.669 |
1,5% |
5 |
7 |
Mercedes-Benz Vito |
4.004 |
15,2% |
Export daalt door Oekraïne-crisis
De export van gebruikte bestelauto’s daalde vorig jaar met 18,3 procent naar 46.902 stuks. Als mogelijke oorzaken voor de sterke daling noemt VWE de sterke vraag en hoge prijzen in Nederland en de onrust in het belangrijkste exportland; Oekraïne.