Fabrikanten stellen manifest op voor databescherming

Redactie Redactie
• Laatste update:

De fabrikanten stellen dat nieuwe softwaretoepassingen consumenten veel voordelen bieden, zoals lokale verkeers- en weersinformatie, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om autodeuren op afstand te openen. Aan de andere kant moeten consumenten wel de zekerheid hebben dat er zorgvuldig met deze data wordt omgegaan.

“Consumenten moeten wel de zekerheid hebben dat met het gebruik van deze data hun privacy is geborgd”, zo schrijven de fabrikanten in een statement. De privacyregels moeten in 2017 ingaan.

De autofabrikanten schrijven dat ze transparant willen zijn in welke informatie ze gebruiken en dat ze de informatie slechts onder zeer strenge voorwaarden en in beperkte mate beschikbaar zullen stellen aan overheidsinstanties. “Ook wordt de meest gevoelige data zeer streng beveiligd, zoals informatie over waar en hoe consumenten rijden.”

Dit laatste is saillant, omdat het ook uit te leggen is als argument om de voertuigdata af te schermen van universele aanbieders van telematicatoepassingen. Over de mate waarin autofabrikanten hun data beschikbaar moeten stellen aan het universele kanaal, is al jarenlang discussie gaande op Europees niveau.

Er vinden, ook in Nederland, al diverse pilots plaats met telematicatoepassingen, die niet allemaal zijn geïnitieerd door het merkkanaal zelf.

In Automotive 11, die vrijdag verschijnt en voor abonnees ook al online te lezen is, leest u alles over de telematicastrijd die momenteel gaande is tussen het universele en het merkkanaal.