Curator Kroymans: afhandeling duurt nog vele jaren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De lezing van De Jong was bijzonder, omdat sinds het faillissement van het bedrijf alleen mede-curator Frits Kemp zich – mondjesmaat – in de media uitliet over de zaak.

Onwerkelijk
Volgens De Jong waren de eerste weken na het faillissement onwerkelijk. “We waren constant met groepen van 20 tot 30 man aan het overleggen in grote vergaderzalen. De banken hadden meerdere advocaten aan het werk. We moesten eerst uitzoeken met wie we te maken hadden en wie welke belangen vertegenwoordigde. Iedere stap van ons werd nauwlettend gevolgd. Als wij moesten kuchen, dan informeerden er gelijk vier of vijf Zuid-as advocatenkantoren naar onze gezondheid. We moesten zeer op onze tellen passen. Maar na een paar weken kregen we door hoe de hazen liepen.”

Oorlogskamer
Kroymans omvatte in Nederland 70 vennootschappen. Om de faillissementsaanvragen zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen, werden er 6 teams samengesteld die 3 faillissementen per dag moesten regelen. “Deze teams moesten aanwezig zijn omdat anders het kasgeld zou verdwijnen. Daarnaast moesten ze de medewerkers informeren. Om alle vragen te kunnen beantwoorden hebben we een war-room ingericht, waar tot de diep in de nacht telefoontjes van onze medewerkers binnen kwamen.”

Zielig
De curatoren kregen in de media veel kritiek te verduren op hun optreden. Het afketsen van de deal tussen Kroymans en dealerholding Pouw, het terughalen van auto`s die al door dealers betaald waren en de dubbele bpm-afdrachten voor dealers, leidden tot grote onvrede. Volgens De Jong waren deze zaken een gevolg van het insolventierecht. “Ik ben niet aangesteld om die arme dealer te helpen, ik ben er om de wet na te leven. Bij een faillissement gelden allerlei preferenties, ik mag dan niet een crediteur voortrekken omdat ik hem zo zielig vind. En bij Pouw geldt dat het bod gewoon te slecht was. Uiteindelijk hebben we meer geld binnengehaald en meer banen gered. Ik kijk daar tevreden op terug.”

De Jong heeft naar eigen zeggen een dikke huid gekregen. “We zijn vele malen persoonlijk aansprakelijk gesteld. Ik vind dat een teken van zwakte. Als je gelijk hebt en goede argumenten, dan kun je dat gelijk halen in een procedure. Maar als je geen gelijk hebt, dan ga je blijkbaar maar de curator aansprakelijk stellen.”

Lees meer over de ervaringen van Cees de Jong in de komende Automotive, die volgende week vrijdag verschijnt. Hij vertelt daarin meer over het vermeende paulianeus handelen, de moraal van het bankconsortium, de reden van het faillissement en waar het opgeld bij veilingen voor diende.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Curator Kroymans: afhandeling duurt nog vele jaren | Automotive Online

Curator Kroymans: afhandeling duurt nog vele jaren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De lezing van De Jong was bijzonder, omdat sinds het faillissement van het bedrijf alleen mede-curator Frits Kemp zich – mondjesmaat – in de media uitliet over de zaak.

Onwerkelijk
Volgens De Jong waren de eerste weken na het faillissement onwerkelijk. “We waren constant met groepen van 20 tot 30 man aan het overleggen in grote vergaderzalen. De banken hadden meerdere advocaten aan het werk. We moesten eerst uitzoeken met wie we te maken hadden en wie welke belangen vertegenwoordigde. Iedere stap van ons werd nauwlettend gevolgd. Als wij moesten kuchen, dan informeerden er gelijk vier of vijf Zuid-as advocatenkantoren naar onze gezondheid. We moesten zeer op onze tellen passen. Maar na een paar weken kregen we door hoe de hazen liepen.”

Oorlogskamer
Kroymans omvatte in Nederland 70 vennootschappen. Om de faillissementsaanvragen zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen, werden er 6 teams samengesteld die 3 faillissementen per dag moesten regelen. “Deze teams moesten aanwezig zijn omdat anders het kasgeld zou verdwijnen. Daarnaast moesten ze de medewerkers informeren. Om alle vragen te kunnen beantwoorden hebben we een war-room ingericht, waar tot de diep in de nacht telefoontjes van onze medewerkers binnen kwamen.”

Zielig
De curatoren kregen in de media veel kritiek te verduren op hun optreden. Het afketsen van de deal tussen Kroymans en dealerholding Pouw, het terughalen van auto`s die al door dealers betaald waren en de dubbele bpm-afdrachten voor dealers, leidden tot grote onvrede. Volgens De Jong waren deze zaken een gevolg van het insolventierecht. “Ik ben niet aangesteld om die arme dealer te helpen, ik ben er om de wet na te leven. Bij een faillissement gelden allerlei preferenties, ik mag dan niet een crediteur voortrekken omdat ik hem zo zielig vind. En bij Pouw geldt dat het bod gewoon te slecht was. Uiteindelijk hebben we meer geld binnengehaald en meer banen gered. Ik kijk daar tevreden op terug.”

De Jong heeft naar eigen zeggen een dikke huid gekregen. “We zijn vele malen persoonlijk aansprakelijk gesteld. Ik vind dat een teken van zwakte. Als je gelijk hebt en goede argumenten, dan kun je dat gelijk halen in een procedure. Maar als je geen gelijk hebt, dan ga je blijkbaar maar de curator aansprakelijk stellen.”

Lees meer over de ervaringen van Cees de Jong in de komende Automotive, die volgende week vrijdag verschijnt. Hij vertelt daarin meer over het vermeende paulianeus handelen, de moraal van het bankconsortium, de reden van het faillissement en waar het opgeld bij veilingen voor diende.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.