Kia verslaat Porsche in kwaliteitsonderzoek
De volumemerken (104 PP100) hebben voor het eerst sinds 2006 minder problemen dan de premiummerken (108 PP100).
Kwaliteit vertaalt zich in loyaliteit
Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen loyaal zijn aan hun merk als ze weinig problemen met hun auto ervaren. Berijders die geen problemen ervaren met hun auto in de eerste negentig dagen, kiezen in 54 procent van de gevallen de volgende keer voor een auto van hetzelfde merk. Var de berijders die één mankement hebben, kiest nog maar 50 procent nog een keer voor dat merk. En bij berijders die drie of meer problemen ervaren, daalt dit naar 45 procent.
“Er is een directe correlatie tussen het aantal problemen dat een klant ervaart met zijn nieuwe voertuig en zijn merkkeuze wanneer het tijd is om een nieuwe auto te kopen of lease”, zegt Renee Stephens, vice-president Automotive bij JD Powers. “een kleine terugval in loyaliteit klinkt misschien niet als veel, maar een percentpunt minder kan miljoenen aan verloren omzet betekenen voor een autofabrikant.”
Lees meer over het Initial Quality onderzoek.