Voormalig Stern-cfo start commissarissen-platform

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Ten Brink aan Automotive.

Ten Brink (53) vertrok in juli vorig jaar bij dealerholding Stern. “In mijn oriëntatie op de toekomst kwam ik er achter dat commissarissen niet, of althans beperkt, georganiseerd zijn. En daardoor is de kwaliteit van hun werkzaamheden zeer verschillend. Voor mij was dat reden om onder de naam Rijcklof van Goens (hij was in 1682 de eerste commissaris, red) een platform op te zetten waar leden van een RvC of RvA ondersteuning kunnen krijgen bij het controleren of de bedrijven waar ze voor werken voldoen aan alle regels en eisen. Maar ze kunnen er ook elkaar controleren. We streven ernaar om een commissariaat zo in te richten als de accountancy, met veel checks and balances.”

Reviewen
Ten Brink volgde na zijn vertrek onder meer de opleiding aan de Governance University in Doorn en volgt momenteel de commissarissencyclus aan Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. “Een behoorlijke investering, maar erg leerzaam (Ten Brink kreeg een vertrekpremie van ruim vier ton bij Stern, red). Wat mij opvalt is dat nieuwe commissarissen steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden en daardoor eigenlijk niet goed weten wat er bij hun functie komt kijken en ook niet in staat zijn om hun werkzaamheden naar behoren uit te voeren, terwijl daar natuurlijk wel behoefte aan is.”

Rijcklof van Goens streeft hoge kwaliteitsstandaarden na en werkt met interne reviews. “Een nieuwe commissaris komt bij ons in een warm bad terecht. Middels collegiaal overleg worden best practices gedeeld. Wij hebben IT-systemen aangeschaft waardoor het mogelijk wordt om elkaar en bedrijven te reviewen, uiteraard met strikte geheimhoudingsclausules.”

AFM-controle
Ten Brink wil niets kwijt over de reden van zijn vertrek bij Stern, waar hij ruim vijftien jaar werkte. “Maar ik heb daar veel geleerd in de samenwerking met onder andere het audit committee over de toegevoegde waarde van commissarissen als het gaat om strategie, werkgeverschap van de RvC, rapportages, interne controlesystemen, risicobeheer en dergelijke. Allemaal aspecten waar het gezien de vele bedrijfsschandalen, zoals bij Vestia, Imtech (waarvan een deel nu in handen is van Pon, red) en Meavita zeker bij middelgrote bedrijven nog wel eens aan schort.”

Ten Brink denkt dat als commissarissen dit zelf niet oppakken, ze vanzelf daartoe gedwongen worden. “De AFM-controle op accountants is steeds strenger geworden. Binnen nu en vijf jaar moeten commissarissen aan dezelfde hoge standaarden voldoen.” Ten Brink wil zijn werkzaamheden bij Rijcklof combineren met een financieel-directeurschap. “Daar ligt mijn hart. Idealiter combineer ik beide.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Voormalig Stern-cfo start commissarissen-platform | Automotive Online

Voormalig Stern-cfo start commissarissen-platform

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Ten Brink aan Automotive.

Ten Brink (53) vertrok in juli vorig jaar bij dealerholding Stern. “In mijn oriëntatie op de toekomst kwam ik er achter dat commissarissen niet, of althans beperkt, georganiseerd zijn. En daardoor is de kwaliteit van hun werkzaamheden zeer verschillend. Voor mij was dat reden om onder de naam Rijcklof van Goens (hij was in 1682 de eerste commissaris, red) een platform op te zetten waar leden van een RvC of RvA ondersteuning kunnen krijgen bij het controleren of de bedrijven waar ze voor werken voldoen aan alle regels en eisen. Maar ze kunnen er ook elkaar controleren. We streven ernaar om een commissariaat zo in te richten als de accountancy, met veel checks and balances.”

Reviewen
Ten Brink volgde na zijn vertrek onder meer de opleiding aan de Governance University in Doorn en volgt momenteel de commissarissencyclus aan Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. “Een behoorlijke investering, maar erg leerzaam (Ten Brink kreeg een vertrekpremie van ruim vier ton bij Stern, red). Wat mij opvalt is dat nieuwe commissarissen steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden en daardoor eigenlijk niet goed weten wat er bij hun functie komt kijken en ook niet in staat zijn om hun werkzaamheden naar behoren uit te voeren, terwijl daar natuurlijk wel behoefte aan is.”

Rijcklof van Goens streeft hoge kwaliteitsstandaarden na en werkt met interne reviews. “Een nieuwe commissaris komt bij ons in een warm bad terecht. Middels collegiaal overleg worden best practices gedeeld. Wij hebben IT-systemen aangeschaft waardoor het mogelijk wordt om elkaar en bedrijven te reviewen, uiteraard met strikte geheimhoudingsclausules.”

AFM-controle
Ten Brink wil niets kwijt over de reden van zijn vertrek bij Stern, waar hij ruim vijftien jaar werkte. “Maar ik heb daar veel geleerd in de samenwerking met onder andere het audit committee over de toegevoegde waarde van commissarissen als het gaat om strategie, werkgeverschap van de RvC, rapportages, interne controlesystemen, risicobeheer en dergelijke. Allemaal aspecten waar het gezien de vele bedrijfsschandalen, zoals bij Vestia, Imtech (waarvan een deel nu in handen is van Pon, red) en Meavita zeker bij middelgrote bedrijven nog wel eens aan schort.”

Ten Brink denkt dat als commissarissen dit zelf niet oppakken, ze vanzelf daartoe gedwongen worden. “De AFM-controle op accountants is steeds strenger geworden. Binnen nu en vijf jaar moeten commissarissen aan dezelfde hoge standaarden voldoen.” Ten Brink wil zijn werkzaamheden bij Rijcklof combineren met een financieel-directeurschap. “Daar ligt mijn hart. Idealiter combineer ik beide.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.