VW reserveert 6,5 mld in zaak emissiefraude met 11 miljoen auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de Verenigde Staten kwam het nieuws naar buiten dat bepaalde dieselauto’s van Volkswagen zijn uitgerust met software die de NOx-uitstootwaarden tijdens emissietests lager laat lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Sindsdien verspreidt het schandaal zich als een olievlek.  

In de VS zijn er mogelijk 480 duizend auto’s die de software bevatten en is een onderzoek ingesteld. Ook overheden in Duitsland, Italië, Frankrijk en Zuid-Korea melden te gaan onderzoeken of Volkswagen in hun land emissietests heeft gemanipuleerd. In Duitsland stelt daarnaast beurswaakhond Bafin een onderzoek in naar onrechtmatig handelen op de beurs door het bedrijf of door aandeelhouders. 

Terugkopen of aanpassen
Volgens de Amerikaanse organisatie die emissietests uitvoert, EPA, moet Volkswagen alle getroffen auto’s die al op de markt zijn, terugnemen of ze zo aanpassen dat ze niet meer uitstoten dan de norm. De auto’s met de fraudesoftware stoten tussen de tien en veertig keer de vastgestelde emissielimiet uit. Daarvoor hangt de fabrikant alleen al in de VS een boete van 16 miljard euro boven het hoofd.

`Verprutst` 
Ondertussen gaat het bedrijf diep door het stof. Gisteren bood ceo Winterkorn (foto) in een verklaring al zijn excuses aan. Vandaag meldt de autofabrikant: “Volkswagen werkt op volle snelheid om onrechtmatigheden met software in dieselmotoren op te helderen. We tolereren geen enkele vorm van wetsovertreding. Het is en blijft de topprioriteit van de Raad van Bestuur om het verloren vertrouwen van onze klanten te herstellen.”

De topman van Volkswagen in Amerika, Michael Horn, zei tijdens een bijeenkomst in New York: “we hebben het totaal verprutst.”

VW reserveert 6,5 mld in zaak emissiefraude met 11 miljoen auto’s | Automotive Online

VW reserveert 6,5 mld in zaak emissiefraude met 11 miljoen auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de Verenigde Staten kwam het nieuws naar buiten dat bepaalde dieselauto’s van Volkswagen zijn uitgerust met software die de NOx-uitstootwaarden tijdens emissietests lager laat lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Sindsdien verspreidt het schandaal zich als een olievlek.  

In de VS zijn er mogelijk 480 duizend auto’s die de software bevatten en is een onderzoek ingesteld. Ook overheden in Duitsland, Italië, Frankrijk en Zuid-Korea melden te gaan onderzoeken of Volkswagen in hun land emissietests heeft gemanipuleerd. In Duitsland stelt daarnaast beurswaakhond Bafin een onderzoek in naar onrechtmatig handelen op de beurs door het bedrijf of door aandeelhouders. 

Terugkopen of aanpassen
Volgens de Amerikaanse organisatie die emissietests uitvoert, EPA, moet Volkswagen alle getroffen auto’s die al op de markt zijn, terugnemen of ze zo aanpassen dat ze niet meer uitstoten dan de norm. De auto’s met de fraudesoftware stoten tussen de tien en veertig keer de vastgestelde emissielimiet uit. Daarvoor hangt de fabrikant alleen al in de VS een boete van 16 miljard euro boven het hoofd.

`Verprutst` 
Ondertussen gaat het bedrijf diep door het stof. Gisteren bood ceo Winterkorn (foto) in een verklaring al zijn excuses aan. Vandaag meldt de autofabrikant: “Volkswagen werkt op volle snelheid om onrechtmatigheden met software in dieselmotoren op te helderen. We tolereren geen enkele vorm van wetsovertreding. Het is en blijft de topprioriteit van de Raad van Bestuur om het verloren vertrouwen van onze klanten te herstellen.”

De topman van Volkswagen in Amerika, Michael Horn, zei tijdens een bijeenkomst in New York: “we hebben het totaal verprutst.”