‘Ondergang AutoRAI te wijten aan organisatiestructuur’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het afgelasten van de AutoRAI is pijnlijk voor de beurzenbranche”, vertelt Kruijver aan Automotive. “De AutoRAI is met 290 duizend bezoekers veruit het grootste publieksevenement. Om je een idee te geven: De op een na grootste, de Huishoudbeurs, trekt 220 duizend bezoekers naar de RAI. Daarnaast zorgt de autobeurs voor een boost bij toeleveranciers zoals standontwerpers, omdat er altijd wordt gezocht naar vernieuwing.”

`Prima commercieel exploitabel te maken`
Kruijver zegt niets te begrijpen van de afgelasting. “Op basis van de editie 2015, is er geen enkele commerciële reden om deze beurs niet door te laten gaan. Ruim 290 duizend bezoekers, geen andere publieksbeurs haalt dat. Bovendien is 2017 nog ver weg, genoeg tijd om het evenement weer op poten te zetten.”

Het probleem zit niet in het succes, maar in de manier van organiseren, zegt Kruijver. “De branchevereniging heeft nu eenmaal als uitgangspunt dat de beurs niet door kan gaan als twee of drie grote automerken afhaken. Als Nestlé niet naar de Huishoudbeurs komt, gaat die echt nog wel door hoor. Ook een AutoRAI is met minder merken commercieel exploitabel te maken. Als je zorgt voor spektakel, komen de mensen echt wel.”

Onaangenaam verrast
De canceling van de AutoRAI is ook opvallend omdat de beurzenbranche zelf juist weer in de lift zit. Er worden dit jaar 350 publieksbeurzen in Nederland gehouden, 15 procent meer dan vijf jaar geleden. In 2014 kwamen er in totaal 1,8 miljoen bezoeken op de publieksbeurzen af; een stijging van 12,5 procent ten opzichte van 2013. “Niet elke beurs groeit in bezoekersaantallen, maar de totale koek wordt wel groter. Er is zeker ruimte voor een landelijke autobeurs, maar dan moet hij organisatorisch anders van opzet zijn. Ook de beursbranche is onaangenaam verrast door dit nieuws.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Ondergang AutoRAI te wijten aan organisatiestructuur’ | Automotive Online

‘Ondergang AutoRAI te wijten aan organisatiestructuur’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het afgelasten van de AutoRAI is pijnlijk voor de beurzenbranche”, vertelt Kruijver aan Automotive. “De AutoRAI is met 290 duizend bezoekers veruit het grootste publieksevenement. Om je een idee te geven: De op een na grootste, de Huishoudbeurs, trekt 220 duizend bezoekers naar de RAI. Daarnaast zorgt de autobeurs voor een boost bij toeleveranciers zoals standontwerpers, omdat er altijd wordt gezocht naar vernieuwing.”

`Prima commercieel exploitabel te maken`
Kruijver zegt niets te begrijpen van de afgelasting. “Op basis van de editie 2015, is er geen enkele commerciële reden om deze beurs niet door te laten gaan. Ruim 290 duizend bezoekers, geen andere publieksbeurs haalt dat. Bovendien is 2017 nog ver weg, genoeg tijd om het evenement weer op poten te zetten.”

Het probleem zit niet in het succes, maar in de manier van organiseren, zegt Kruijver. “De branchevereniging heeft nu eenmaal als uitgangspunt dat de beurs niet door kan gaan als twee of drie grote automerken afhaken. Als Nestlé niet naar de Huishoudbeurs komt, gaat die echt nog wel door hoor. Ook een AutoRAI is met minder merken commercieel exploitabel te maken. Als je zorgt voor spektakel, komen de mensen echt wel.”

Onaangenaam verrast
De canceling van de AutoRAI is ook opvallend omdat de beurzenbranche zelf juist weer in de lift zit. Er worden dit jaar 350 publieksbeurzen in Nederland gehouden, 15 procent meer dan vijf jaar geleden. In 2014 kwamen er in totaal 1,8 miljoen bezoeken op de publieksbeurzen af; een stijging van 12,5 procent ten opzichte van 2013. “Niet elke beurs groeit in bezoekersaantallen, maar de totale koek wordt wel groter. Er is zeker ruimte voor een landelijke autobeurs, maar dan moet hij organisatorisch anders van opzet zijn. Ook de beursbranche is onaangenaam verrast door dit nieuws.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.