Takata tast nog in het duister over oorzaak airbag-defect

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Automotive News op basis van stukken die de airbagfabrikant indiende bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Gisteren werd bekend dat er wereldwijd wederom miljoenen auto’s worden teruggeroepen

De onderzoekers zijn nog niet in staat geweest precies te achterhalen wat de ontploffing veroorzaakt. Ze weten wel dat het klimaat van invloed is. Zo stond het gros van de auto’s die een bij de tests ontploffende airbag hadden, geregistreerd in gebieden met een hoge luchtvochtigheid en grote temperatuurswisselingen. Ze stonden op naam in kustgebieden langs de Golf van Mexico. Echter, er waren ook uitzonderingen op deze omstandigheid: in drie gevallen stond de auto geregistreerd in landelijke gebieden van de VS. 

Tussen de 0,07 en 2,2 procent getroffen
De meeste ontploffende airbags kwamen uit de productgroep PSPI-L passagiersairbags die werden gebruikt in modellen van Toyota, Honda en GM. Tijdens de tests kwam het euvel in 2,2 procent van deze airbags voor (180 van de 8.320).

Bij de SPI passagiersairbags (gebruikt in modellen van Chrysler, Daimler Trucks, Ford, GM, Mistubishi, Nissan, Subaru en Toyota) deed het defect zich 0,9 procent van de tests voor. Bij PSPI passagiersairbags die aan Honda werden geleverd was 0,5 procent van de geteste onderdelen defect. 

Onder de geteste bestuurdersairbags kwam het probleem 0,07 procent van de keren voor. 

De auto’s met defecte airbags waren tussen de acht en twaalf jaar oud, aldus Automotive News.  

Defecte Takata-airbags hebben de afgelopen jaren bij verkeersongevallen geleid tot zes dodelijke slachtoffers en honderd gewonden. 

In de VS gaat Honda ook de demontagebedrijven langs om duizenden teruggeroepen airbags die in sloopauto`s zitten, op te kopen. Op die manier moet voorkomen worden dat de onderdelen worden hergebruikt, zo melde Automotive News begin deze maand. 

Takata tast nog in het duister over oorzaak airbag-defect | Automotive Online

Takata tast nog in het duister over oorzaak airbag-defect

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Automotive News op basis van stukken die de airbagfabrikant indiende bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Gisteren werd bekend dat er wereldwijd wederom miljoenen auto’s worden teruggeroepen

De onderzoekers zijn nog niet in staat geweest precies te achterhalen wat de ontploffing veroorzaakt. Ze weten wel dat het klimaat van invloed is. Zo stond het gros van de auto’s die een bij de tests ontploffende airbag hadden, geregistreerd in gebieden met een hoge luchtvochtigheid en grote temperatuurswisselingen. Ze stonden op naam in kustgebieden langs de Golf van Mexico. Echter, er waren ook uitzonderingen op deze omstandigheid: in drie gevallen stond de auto geregistreerd in landelijke gebieden van de VS. 

Tussen de 0,07 en 2,2 procent getroffen
De meeste ontploffende airbags kwamen uit de productgroep PSPI-L passagiersairbags die werden gebruikt in modellen van Toyota, Honda en GM. Tijdens de tests kwam het euvel in 2,2 procent van deze airbags voor (180 van de 8.320).

Bij de SPI passagiersairbags (gebruikt in modellen van Chrysler, Daimler Trucks, Ford, GM, Mistubishi, Nissan, Subaru en Toyota) deed het defect zich 0,9 procent van de tests voor. Bij PSPI passagiersairbags die aan Honda werden geleverd was 0,5 procent van de geteste onderdelen defect. 

Onder de geteste bestuurdersairbags kwam het probleem 0,07 procent van de keren voor. 

De auto’s met defecte airbags waren tussen de acht en twaalf jaar oud, aldus Automotive News.  

Defecte Takata-airbags hebben de afgelopen jaren bij verkeersongevallen geleid tot zes dodelijke slachtoffers en honderd gewonden. 

In de VS gaat Honda ook de demontagebedrijven langs om duizenden teruggeroepen airbags die in sloopauto`s zitten, op te kopen. Op die manier moet voorkomen worden dat de onderdelen worden hergebruikt, zo melde Automotive News begin deze maand.