Helft b2c-klanten koopt occasion dicht bij huis
Gemiddeld rijden Nederlanders 29,5 kilometer naar een autobedrijf voor de aanschaf van een occasion. Voor kleine en Aziatische autoÂ’s reizen consumenten het minst ver, met de Suzuki Splash bovenaan. Splash-kopers zijn bereid gemiddeld 13,8 kilometer te rijden.
Wat van ver komt…
Verder blijkt uit de cijfers dat hoe groter de auto is, hoe verder mensen gemiddeld reizen voor de aanschaf. A-segment autoÂ’s worden zo gemiddeld op 20,5 kilometer afstand van huis gekocht. Voor luxe F-segement autoÂ’s wordt gemiddeld het verst gereden (47,4 kilometer).
Voor bijzondere liefhebbersautoÂ’s wordt, logischerwijs, ook ver gereisd. Kopers zijn vaak naar deze specifieke modellen op zoek en daarom bereid ze verder van huis te gaan halen.Â
Dat betekent echter niet dat er alleen veelvoorkomende autoÂ’s dichtbij huis worden gekocht, zoals blijkt uit onderstaande top-10. Hyundai neemt hier overigens een prominente plek in en komt vijf keer voor in de top-10 modellen die dichtbij huis worden gekocht.
 |
merk |
model |
afstand |
1 |
Suzuki |
Splash |
13,8 |
2 |
Subaru |
Trezia |
14,1 |
3 |
Renault |
Grand Modus |
14,9 |
4 |
Hyundai |
i10 |
15,7 |
5 |
Hyundai |
Matrix |
16,1 |
6 |
Hyundai |
i20 |
17,2 |
7 |
Hyundai |
ix20 |
17,3 |
8 |
Kia |
Clarus |
17,4 |
9 |
Hyundai |
Atos |
17,5 |
10 |
Fiat |
Cinquecento |
17,6 |