Luc van Bussel: Alles kan Beter
In de autobranche kennen we Van Bussel vooral als die eigengereide, eigenwijze maar ook charismatische voorman van de Alwaysbemobile Company: de man die de focus legt op marketing en tal van formules uit de grond stampte, het zo nu en dan aan de stok had met brancheverenigingen en zijn leveranciers soms op scherp zette.
Van Bussel werkte onder andere voor Holiday Inn en CenterParcs voordat hij in de autobranche terechtkwam. In dat opzicht is hij nu, als bestuursvoorzitter van Regardz, weer thuis. Daar ligt zijn hart, en dat verklaart ook waarom hij bij Alwaysbemobile probeerde het `gastheerschap` in de autobranche te introduceren.
`Geen kip die het waagde de beslissing ter discussie te stellen`
Hoe Van Bussel uiteindelijk vertrok uit de autobranche, krijgen we waarschijnlijk nooit te horen – hoewel een goed verstaander in zijn boek wel een tipje van de sluier opgelicht krijgt. Zo vindt hij dat een directeur een kapitein moet zijn, zoals in zijn marinetijd. “Het respect voor de kapitein was groot. Geen kip op het schip die het tijdens de vaart waagde om de beslissingen van de kapitein ter discussie te stellen.”
De directeur zet koers en de aandeelhouders moeten zich er tijdens de reis niet mee bemoeien, vindt Van Bussel. Maar dat is lastig als die aandeelhouders tegelijkertijd de ondernemingen zijn waar je het plan voor maakt. “Aandeelhouders die niet op afstand staan, maar zeer nauw betrokken zijn bij het bedrijf, vormen in mijn ervaring de grootste bedreiging voor de continuïteit van het bedrijf.”
Van Bussel denkt in successen, niet in falen. Fouten zijn kansen om te groeien, en zonder groei ga je dood; fouten zijn leermomenten op weg naar je doel. Zo is zijn boek ook geschreven: energiek, met de blik vooruit gericht en overtuigend.
Alles Kan Beter, Luc van Bussel. Automotive-abonnees betalen geen €14,95-, maar €9,95,- (exclusief verzendkosten, inclusief 6% btw). Bestellen kan hier.