Rank a brand: Toyota duidelijkst over duurzaamheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze conclusie blijkt bij navraag iets te kort door de bocht: het onderzoek beoordeelt vooral of de resultaten en doelstellingen op het gebied van bijvoorbeeld CO2-reductie, wel worden gecommuniceerd via de websites van het merk. Hieronder vallen ook de autocatalogus en de jaarverslagen, mits op de website gepubliceerd.

Transparantie
De conclusie uit het panelonderzoek onder de 20 bestverkochte merken in Nederland, is dus eerder dat Toyota haar duurzaamheidsagenda het best communiceert. “Dat klopt”, beaamt communicatiemanager Imke van Schaaijk. “Ons voornaamste doel is om transparantie over het duurzaamheidsbeleid te stimuleren, zodat consumenten op basis van duurzaamheidskenmerken producten kunnen kiezen. We kijken wel verder dan de prestaties van enkele groene, zuinige of hybride modellen: de gehele bedrijfsvoering wordt onder de loep genomen.”

Met een lijst van vragen op het gebied van duurzaamheid struinen de respondenten de websites af op zoek naar antwoorden op vragen zoals: `Publiceert het merk een CO2 voetafdruk als gevolg van de uitstoot van CO2 door de eigen bedrijfsvoering, inclusief eigen fabrieken’ tot aan ‘Heeft het merk een de gemiddelde CO2 uitstoot de auto vloot in de afgelopen vijf jaar tenminste met 4% gereduceerd’. Het automerk met de meeste ‘groene vinkjes’ wint.
De diverse percentages en CO2-reductienormen in het onderzoek zijn op basis van best practices en door de Europese Commissie gestelde doelen, zegt Van Schaaijk.

Laatste
Opel eindigt in het onderzoek op de laatste plaats. Bij een blik in de onderzoeksresultaten van dit merk rijzen echter twijfels over sommige beoordelingen in het onderzoek. Zo krijgt Opel geen positieve beoordeling op de vraag of er voor 2012 een elektrisch of brandstofcel auto komt, met daarbij de verklaring dat ‘Opel een fuel cell car test, maar dat het niet duidelijk is wanneer deze auto op de markt komt.’
Terwijl op Opel.nl op de homepage duidelijk een verwijzing staat naar de semi-elektrische Ampera, die volgend jaar op de markt komt. Elders in het onderzoek komt deze auto wel weer ter sprake, maar dan staat er bij dat niet bekend is of de auto een uitstoot heeft van minder dan 70 gram/km. De Opel-website leert: die is minder dan 40 g/km.

De conclusie van de onderzoekers: “Voor de hele autosector blijkt er nog een lange weg te gaan op het gebied van duurzaamheid en transparantie daarover. Over een beleid voor arbeidsomstandigheden in lage lonen landen is de helft van de automerken vaag. Eigenlijk heeft alleen Fiat een concreet stappenplan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rank a brand: Toyota duidelijkst over duurzaamheid | Automotive Online

Rank a brand: Toyota duidelijkst over duurzaamheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze conclusie blijkt bij navraag iets te kort door de bocht: het onderzoek beoordeelt vooral of de resultaten en doelstellingen op het gebied van bijvoorbeeld CO2-reductie, wel worden gecommuniceerd via de websites van het merk. Hieronder vallen ook de autocatalogus en de jaarverslagen, mits op de website gepubliceerd.

Transparantie
De conclusie uit het panelonderzoek onder de 20 bestverkochte merken in Nederland, is dus eerder dat Toyota haar duurzaamheidsagenda het best communiceert. “Dat klopt”, beaamt communicatiemanager Imke van Schaaijk. “Ons voornaamste doel is om transparantie over het duurzaamheidsbeleid te stimuleren, zodat consumenten op basis van duurzaamheidskenmerken producten kunnen kiezen. We kijken wel verder dan de prestaties van enkele groene, zuinige of hybride modellen: de gehele bedrijfsvoering wordt onder de loep genomen.”

Met een lijst van vragen op het gebied van duurzaamheid struinen de respondenten de websites af op zoek naar antwoorden op vragen zoals: `Publiceert het merk een CO2 voetafdruk als gevolg van de uitstoot van CO2 door de eigen bedrijfsvoering, inclusief eigen fabrieken’ tot aan ‘Heeft het merk een de gemiddelde CO2 uitstoot de auto vloot in de afgelopen vijf jaar tenminste met 4% gereduceerd’. Het automerk met de meeste ‘groene vinkjes’ wint.
De diverse percentages en CO2-reductienormen in het onderzoek zijn op basis van best practices en door de Europese Commissie gestelde doelen, zegt Van Schaaijk.

Laatste
Opel eindigt in het onderzoek op de laatste plaats. Bij een blik in de onderzoeksresultaten van dit merk rijzen echter twijfels over sommige beoordelingen in het onderzoek. Zo krijgt Opel geen positieve beoordeling op de vraag of er voor 2012 een elektrisch of brandstofcel auto komt, met daarbij de verklaring dat ‘Opel een fuel cell car test, maar dat het niet duidelijk is wanneer deze auto op de markt komt.’
Terwijl op Opel.nl op de homepage duidelijk een verwijzing staat naar de semi-elektrische Ampera, die volgend jaar op de markt komt. Elders in het onderzoek komt deze auto wel weer ter sprake, maar dan staat er bij dat niet bekend is of de auto een uitstoot heeft van minder dan 70 gram/km. De Opel-website leert: die is minder dan 40 g/km.

De conclusie van de onderzoekers: “Voor de hele autosector blijkt er nog een lange weg te gaan op het gebied van duurzaamheid en transparantie daarover. Over een beleid voor arbeidsomstandigheden in lage lonen landen is de helft van de automerken vaag. Eigenlijk heeft alleen Fiat een concreet stappenplan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.