Renault berispt om ‘misleidende’ Captur-reclame
De aanklager vindt dat de actie de indruk wekt dat het om de promotie van een privélease-product gaat, in plaats van een all-in-one-aankoop waarbij de klant de auto in bezit krijgt. In het maandbedrag zijn financiering, onderhoud en garantie inbegrepen. In de reclame-uiting – die inmiddels niet meer wordt uitgezonden – komt in kleine letters in beeld dat er een aanbetaling en na afloop van de termijn nog een eindbetaling moet worden gedaan.
Kleine lettertjes te klein
De Commissie is het oneens met de aanklager dat de suggestie wordt gewekt dat het om privélease gaat. Wel vindt zij dat essentiële informatie – het bijkomende bedrag van in totaal minstens 9.969 euro – duidelijker uit het aanbod, en niet pas uit de voorwaarden had moeten blijken. Ook is het lettertype van de `kleine lettertjes` niet groot genoeg.
Op basis van deze aspecten vindt de Commissie de uiting “misleidend en oneerlijk in de zin van de Nederlandse Reclame Code”.
Renault was met 14 miljoen euro bruto mediawaarde de grootste auto-adverteerder van de eerste helft van dit jaar, blijkt uit cijfers van mediabureau Adfact.