‘Toekomst autobedrijven afhankelijk van institutionele innovatie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat stelde Maarten Oonk, senior manager bij Deloitte’s Center for the Edge, gisteren tijdens het Deloitte Automotive Industry Event 2015 in het Evoluon in Eindhoven.

Om als automotive bedrijf voorbereid te zijn op de toekomst, moeten ondernemers volgens hem van product- en procesoptimalisatie-gericht denken naar institutionele innovatie. “Daarmee kan exponentiële groei worden opgevangen, ben je voorbereid op continue verandering en een onvoorspelbare toekomst.”

Digitaal denken
Deloitte organiseerde het event om een beeld te scheppen van hoe de automotive er in 2020-2025 uit zou kunnen zien. “Ontwikkelingen gaan zo snel en er ligt zo’n hoge druk op bedrijven om te innoveren dat veel mensen niet weten waar ze moeten beginnen. Digitaal denken is de basis en nieuwe partners en samenwerkingsverbanden zijn essentieel om als automotive bedrijf een toekomst te hebben. De samenleving is nu nog erg geprogrammeerd op lineair denken in plaats van exponentieel. Terwijl de eerste 3d-geprinte onderdelen inmiddels zijn toegestaan in vliegtuigen en bedrijven als Spotify, Airbnb, Amazon en Alibaba niet meer weg te denken zijn uit de samenleving”, aldus Oonk.

Carlo van de Weijer van de TU/Eindhoven stelt dat de consument de keuze voor mobiliteit straks baseert op comfort en prijs. “De massale interesse in taxidienst Uber en Bridge – de Uber-variant van het openbaar vervoer – zijn daar het voorbeeld van.”

Tesla wordt grootste lithium-ion batterij-producent
Ook Tesla, dat dit jaar de Model X gaat leveren, kijkt verder dan alleen de auto. Net als bij waterstofauto’s worden de auto’s als potentiële energiecentrale gezien. Emiel Hendriksen, verantwoordelijk voor de corporate sales in de Benelux, vertelde tijdens het event over de onlangs gelanceerde powerwall, waarin (zonne- en wind)energie kan worden opgeslagen. “Er zijn nu twee versies beschikbaar: van 7 kWh en van 10 kWh. Ze zijn ze nu nog alleen in Amerika verkrijgbaar en het product zal in Europa eerst in Duitsland proefdraaien en later ook Nederland bereiken.”

Speerpunt van de autobouwer is nu volgens Hendriksen de batterijfabriek die gebouwd wordt. ”We willen in 2020 daar net zoveel lithium-ion batterijen produceren als nu wereldwijd gebeurt.”

In het toekomstbeeld dat werd geschetst in het Evoluon, wordt de klant écht koning. Volgens Henk Meiborg van mobiliteitsleverancier Emodz wordt de markt vraaggedreven. En autobedrijven kunnen volgens hem teruglopende inkomsten vanwege een lagere onderhoudsbehoefte van auto’s en minder verkoop van nieuwe auto’s opvangen door mobiliteitgerelateerde producten te verkopen. “Zoals een solar carport, deelautosoftware of groene energie. Maar die producten moeten wel compatable met elkaar zijn.”

Hoe denkt u dat de toekomst van de autobranche eruit ziet? Discussieer mee op Linkedin. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Toekomst autobedrijven afhankelijk van institutionele innovatie’ | Automotive Online

‘Toekomst autobedrijven afhankelijk van institutionele innovatie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat stelde Maarten Oonk, senior manager bij Deloitte’s Center for the Edge, gisteren tijdens het Deloitte Automotive Industry Event 2015 in het Evoluon in Eindhoven.

Om als automotive bedrijf voorbereid te zijn op de toekomst, moeten ondernemers volgens hem van product- en procesoptimalisatie-gericht denken naar institutionele innovatie. “Daarmee kan exponentiële groei worden opgevangen, ben je voorbereid op continue verandering en een onvoorspelbare toekomst.”

Digitaal denken
Deloitte organiseerde het event om een beeld te scheppen van hoe de automotive er in 2020-2025 uit zou kunnen zien. “Ontwikkelingen gaan zo snel en er ligt zo’n hoge druk op bedrijven om te innoveren dat veel mensen niet weten waar ze moeten beginnen. Digitaal denken is de basis en nieuwe partners en samenwerkingsverbanden zijn essentieel om als automotive bedrijf een toekomst te hebben. De samenleving is nu nog erg geprogrammeerd op lineair denken in plaats van exponentieel. Terwijl de eerste 3d-geprinte onderdelen inmiddels zijn toegestaan in vliegtuigen en bedrijven als Spotify, Airbnb, Amazon en Alibaba niet meer weg te denken zijn uit de samenleving”, aldus Oonk.

Carlo van de Weijer van de TU/Eindhoven stelt dat de consument de keuze voor mobiliteit straks baseert op comfort en prijs. “De massale interesse in taxidienst Uber en Bridge – de Uber-variant van het openbaar vervoer – zijn daar het voorbeeld van.”

Tesla wordt grootste lithium-ion batterij-producent
Ook Tesla, dat dit jaar de Model X gaat leveren, kijkt verder dan alleen de auto. Net als bij waterstofauto’s worden de auto’s als potentiële energiecentrale gezien. Emiel Hendriksen, verantwoordelijk voor de corporate sales in de Benelux, vertelde tijdens het event over de onlangs gelanceerde powerwall, waarin (zonne- en wind)energie kan worden opgeslagen. “Er zijn nu twee versies beschikbaar: van 7 kWh en van 10 kWh. Ze zijn ze nu nog alleen in Amerika verkrijgbaar en het product zal in Europa eerst in Duitsland proefdraaien en later ook Nederland bereiken.”

Speerpunt van de autobouwer is nu volgens Hendriksen de batterijfabriek die gebouwd wordt. ”We willen in 2020 daar net zoveel lithium-ion batterijen produceren als nu wereldwijd gebeurt.”

In het toekomstbeeld dat werd geschetst in het Evoluon, wordt de klant écht koning. Volgens Henk Meiborg van mobiliteitsleverancier Emodz wordt de markt vraaggedreven. En autobedrijven kunnen volgens hem teruglopende inkomsten vanwege een lagere onderhoudsbehoefte van auto’s en minder verkoop van nieuwe auto’s opvangen door mobiliteitgerelateerde producten te verkopen. “Zoals een solar carport, deelautosoftware of groene energie. Maar die producten moeten wel compatable met elkaar zijn.”

Hoe denkt u dat de toekomst van de autobranche eruit ziet? Discussieer mee op Linkedin. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.