PHEV-rijders maken steeds minder elektrische kilometers
TNO verklaart de dalende trend door de komst van de Mitsubishi Outlander phev en de Volvo V60 phev. De data van deze modellen zijn pas vanaf Q3 2014 meegenomen in het onderzoek en drukken volgens TNO de gemiddelde prestaties. Deze modellen worden in grotere aantallen verkocht en rijden slechts respectievelijk 22 en 16 procent van de tijd elektrisch.
Vorige maand werd al bekend dat sinds de komst van de Outlander het gemiddelde brandstofverbruik van plug-in hybrides met een kwart is toegenomen.
Gemiddelde andeel elektrische kilometers van het geheel volgens TNO:
|
fabrieks-norm |
Q2 ’13 |
Q3 ‘13 |
Q4 ‘13 |
Q1 ‘14 |
Q2 ‘14 |
Q3 ‘14 |
Q4 ‘14 |
Q1 ‘15 |
Opel Ampera |
77% |
37,4% |
34,3% |
31,1% |
30,3% |
30,8% |
29,0% |
28,7% |
28,4% |
Chevrolet Volt |
77% |
|
38,9% |
38,1% |
38,9% |
38,1% |
31,3% |
30,1% |
28,7% |
Toyota Prius |
50% |
|
|
5,9% |
7,9% |
8,7% |
8,8% |
9,0% |
9,2% |
Volvo V60 |
66% |
|
|
|
|
|
16,5% |
16,9% |
16,0% |
Mitsubishi Outlander |
68% |
|
|
|
|
|
|
22,3% |
21,7% |
gemiddeld |
|
32,6% |
32,7% |
30,5% |
27,9% |
28,1% |
28,2% |
27,4% |
26,1% |
De vijftig procent beste phev-rijders scoorden aanzienlijk beter, lees er meer over op Fleet & Mobility.