Podium: importeurs even hardleers als banken

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Veel autodealers lijden sinds 2008 onder de willekeur en tucht van banken of hebben inmiddels het loodje gelegd omdat bedrijfskredieten beperkt of ingetrokken werden. Helaas hebben ook de meeste importeurs hun dealers de afgelopen jaren over de kling gejaagd met steeds strengere eisen, rigide margesytemen en perfide bonus/malus regelingen. Daardoor zijn veel van de autobedrijven in de rode cijfers beland. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Het gevolg: een kiezelharde koude sanering waarvan dealers, toeleverende bedrijven en last but nog least autoconsumenten (in termen van service, kwaliteit en aandacht) de dupe zijn. Beleid dat uitgevoerd wordt door managers, veelal cum laude geslaagd in vakgebieden als bedrijfskunde en bedrijfseconomie, maar helaas meestal ook gespeend van ondernemersbloed en zonder affiniteit/ervaring met (auto)retail.  

De ‘marketing’ van importeurs getuigt hier ook van. In de media wemelt het van de me-too promoties, waarbij merkreputaties worden vernietigd door het constante smijten met duizenden euro’s korting om maar van de overtollige voorraden af te komen (ten gevolge van structurele overproductie van fabrikanten). Nieuwe auto’s zijn inmiddels commodity’s geworden die over de ruggen van dealers in de markt geduwd worden.

Miljoenen marketingeuro`s worden in de doelgroep twintigers en dertigers gestoken en de belangrijkste kopers worden genegeerd.

Om het product auto sexy te houden, worden miljoenen euro’s gestoken in op twintigers en dertigers gerichte tv-commercials, terwijl de belangrijkste doelgroepen (senioren, mkb, vrouwen) nagenoeg genegeerd worden. Nog altijd schieten – met goedvinden of onder druk van importeurs – glazen autopaleizen uit de grond en worden exorbitante onderhoudstarieven gehanteerd ter compensatie van de structureel verlieslatende transacties in de showroom. 

Dat showrooms dramatisch slecht bezocht worden is slechts voor een deel te wijten aan het online-zoekgedrag van de autoconsument. Voor high-tech inrichtingen, ontbreken van sfeer en (jonge) verkopers die klanten als robotten tegemoet treden, loopt de particuliere (in circa 80% van de gevallen 50-plus) koper van een nieuwe auto natuurlijk niet warm. Bij deze doelgroep werkt de pseudo-persoonlijke elektronische communicatie evenmin bevorderlijk voor uit- of opbouwen van relaties.

Telefonisch contact met prospects en klanten wordt vaak liever uitbesteed aan externe partijen. Kennelijk ontbreekt het management, verkopers en service-adviseurs aan tijd, motivatie en/of competenties om dit vitale werk zelf te verrichten. 

De sector blijft hardnekking op dezelfde knoppen drukken, goed voorbeeld daarvan is de AutoRAI. 

Onder leiding van de importeurs blijft de sector hardnekkig op dezelfde knoppen drukken met de verwachting van andere uitkomsten. Goed voorbeeld daarvan is de AutoRAI. Benieuwd hoeveel consumenten daar nog op afkomen in tijden dat de auto voor velen als statussymbool afgedaan heeft.  

Het meest verontrustende is misschien wel dat er weinig tot niets te bespeuren valt van onderscheidende merkconcepten, interactieve merk/productbeleving, account management en innovatieve formules die inspelen op nieuwe trends (zoals deelgebruik/huur van auto’s).

Geen spoor van collectieve inspanningen om autogebruik op maatschappelijk verantwoorde wijze te propageren en te stimuleren en de bedrijfstak als geheel weer positief op de kaart te zetten.  

De partijen die hierin een voortrekkersrol zouden moeten vervullen, de importeurs, laten het grandioos afweten.

Hoogste tijd dat merkonafhankelijke holdings hun verantwoordelijkheden nemen.

Het wordt de hoogste tijd dat merkonafhankelijke dealerholdings de krachten bundelen, visie tonen en hun verantwoordelijkheden nemen om – in samenwerking met instanties als ANWB en Bovag – de autosector nieuwe perspectieven te bieden.

Het is zeer waarschijnlijk dat de omvang van het wagenpark, het autogebruik en de onderhoudsbehoefte sterk zal afnemen, de vraag naar prettige, duurzame automobiliteit, in welke vorm ook, zal echter nooit verdwijnen.”  

Discussieer mee over dit onderwerp op de Automotive Linkedin Groep.

Robert Lammers is zelfstandig commercieel adviseur/trainer en opereert onder de bedrijfsnaam Concredo Automotive Marketing in de autobranche.

_________________________________________________________

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: importeurs even hardleers als banken | Automotive Online

Podium: importeurs even hardleers als banken

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Veel autodealers lijden sinds 2008 onder de willekeur en tucht van banken of hebben inmiddels het loodje gelegd omdat bedrijfskredieten beperkt of ingetrokken werden. Helaas hebben ook de meeste importeurs hun dealers de afgelopen jaren over de kling gejaagd met steeds strengere eisen, rigide margesytemen en perfide bonus/malus regelingen. Daardoor zijn veel van de autobedrijven in de rode cijfers beland. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Het gevolg: een kiezelharde koude sanering waarvan dealers, toeleverende bedrijven en last but nog least autoconsumenten (in termen van service, kwaliteit en aandacht) de dupe zijn. Beleid dat uitgevoerd wordt door managers, veelal cum laude geslaagd in vakgebieden als bedrijfskunde en bedrijfseconomie, maar helaas meestal ook gespeend van ondernemersbloed en zonder affiniteit/ervaring met (auto)retail.  

De ‘marketing’ van importeurs getuigt hier ook van. In de media wemelt het van de me-too promoties, waarbij merkreputaties worden vernietigd door het constante smijten met duizenden euro’s korting om maar van de overtollige voorraden af te komen (ten gevolge van structurele overproductie van fabrikanten). Nieuwe auto’s zijn inmiddels commodity’s geworden die over de ruggen van dealers in de markt geduwd worden.

Miljoenen marketingeuro`s worden in de doelgroep twintigers en dertigers gestoken en de belangrijkste kopers worden genegeerd.

Om het product auto sexy te houden, worden miljoenen euro’s gestoken in op twintigers en dertigers gerichte tv-commercials, terwijl de belangrijkste doelgroepen (senioren, mkb, vrouwen) nagenoeg genegeerd worden. Nog altijd schieten – met goedvinden of onder druk van importeurs – glazen autopaleizen uit de grond en worden exorbitante onderhoudstarieven gehanteerd ter compensatie van de structureel verlieslatende transacties in de showroom. 

Dat showrooms dramatisch slecht bezocht worden is slechts voor een deel te wijten aan het online-zoekgedrag van de autoconsument. Voor high-tech inrichtingen, ontbreken van sfeer en (jonge) verkopers die klanten als robotten tegemoet treden, loopt de particuliere (in circa 80% van de gevallen 50-plus) koper van een nieuwe auto natuurlijk niet warm. Bij deze doelgroep werkt de pseudo-persoonlijke elektronische communicatie evenmin bevorderlijk voor uit- of opbouwen van relaties.

Telefonisch contact met prospects en klanten wordt vaak liever uitbesteed aan externe partijen. Kennelijk ontbreekt het management, verkopers en service-adviseurs aan tijd, motivatie en/of competenties om dit vitale werk zelf te verrichten. 

De sector blijft hardnekking op dezelfde knoppen drukken, goed voorbeeld daarvan is de AutoRAI. 

Onder leiding van de importeurs blijft de sector hardnekkig op dezelfde knoppen drukken met de verwachting van andere uitkomsten. Goed voorbeeld daarvan is de AutoRAI. Benieuwd hoeveel consumenten daar nog op afkomen in tijden dat de auto voor velen als statussymbool afgedaan heeft.  

Het meest verontrustende is misschien wel dat er weinig tot niets te bespeuren valt van onderscheidende merkconcepten, interactieve merk/productbeleving, account management en innovatieve formules die inspelen op nieuwe trends (zoals deelgebruik/huur van auto’s).

Geen spoor van collectieve inspanningen om autogebruik op maatschappelijk verantwoorde wijze te propageren en te stimuleren en de bedrijfstak als geheel weer positief op de kaart te zetten.  

De partijen die hierin een voortrekkersrol zouden moeten vervullen, de importeurs, laten het grandioos afweten.

Hoogste tijd dat merkonafhankelijke holdings hun verantwoordelijkheden nemen.

Het wordt de hoogste tijd dat merkonafhankelijke dealerholdings de krachten bundelen, visie tonen en hun verantwoordelijkheden nemen om – in samenwerking met instanties als ANWB en Bovag – de autosector nieuwe perspectieven te bieden.

Het is zeer waarschijnlijk dat de omvang van het wagenpark, het autogebruik en de onderhoudsbehoefte sterk zal afnemen, de vraag naar prettige, duurzame automobiliteit, in welke vorm ook, zal echter nooit verdwijnen.”  

Discussieer mee over dit onderwerp op de Automotive Linkedin Groep.

Robert Lammers is zelfstandig commercieel adviseur/trainer en opereert onder de bedrijfsnaam Concredo Automotive Marketing in de autobranche.

_________________________________________________________

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.