Automarkt Rusland krimpt met ‘slechts’ 28%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bijna iedereen dik in de min
In totaal werden er in juli 131 duizend nieuwe personen- en bestelauto’s in Rusland verkocht. Het merendeel van de merken noteerde een krimp dik in de dubbele cijfers. Lada, met afstand het grootste merk in Rusland, zag zijn verkoopaantallen met 27 procent krimpen naar 21 duizend stuks. Op de tweede en derde plaats staan Kia en Hyundai met respectievelijk 18 en 12 procent minder verkopen. 

Volkswagen staat op de zevende plek en zag zijn personenautoverkopen met 34 procent en bestelautoverkopen met 67 procent afnemen. Reden voor de fabrikant om zich te oriënteren op het exporteren van zijn in Rusland geproduceerde auto’s

Peugeot (-60 procent) en Citroën (-68 procent) kregen rake klappen. Mitsubishi, dat samen met PSA een productielocatie heeft in Rusland, noteerde een krimp van 28 procent. 

Opel, dat begin dit jaar bekend maakte Rusland definitief te zullen verlaten, zag zijn verkoop met 54 procent teruglopen. De verkoopcijfers van Renault, de nummer vier van Rusland, krompen met 35 procent. De Franse fabrikant is meerderheidsaandeelhouder van Lada-fabrikant Avtovaz, maar heeft zijn plannen om zijn aandeel verder te vergroten tijdelijk on hold gezet

Luxemerken buiten schot
Overigens gaat het met de premiummerken over het algemeen iets minder slecht. De verkopen van BMW waren stabiel, en Lexus (+5 procent), Porsche (19%) en Cadillac (+19 procent) noteerden zelfs een plus. 

Automotive-abonnees kunnen in de rubriek Feiten & cijfers het overzicht van de Russische personen- en bestelautoverkopen bekijken. 

Automarkt Rusland krimpt met ‘slechts’ 28% | Automotive Online

Automarkt Rusland krimpt met ‘slechts’ 28%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bijna iedereen dik in de min
In totaal werden er in juli 131 duizend nieuwe personen- en bestelauto’s in Rusland verkocht. Het merendeel van de merken noteerde een krimp dik in de dubbele cijfers. Lada, met afstand het grootste merk in Rusland, zag zijn verkoopaantallen met 27 procent krimpen naar 21 duizend stuks. Op de tweede en derde plaats staan Kia en Hyundai met respectievelijk 18 en 12 procent minder verkopen. 

Volkswagen staat op de zevende plek en zag zijn personenautoverkopen met 34 procent en bestelautoverkopen met 67 procent afnemen. Reden voor de fabrikant om zich te oriënteren op het exporteren van zijn in Rusland geproduceerde auto’s

Peugeot (-60 procent) en Citroën (-68 procent) kregen rake klappen. Mitsubishi, dat samen met PSA een productielocatie heeft in Rusland, noteerde een krimp van 28 procent. 

Opel, dat begin dit jaar bekend maakte Rusland definitief te zullen verlaten, zag zijn verkoop met 54 procent teruglopen. De verkoopcijfers van Renault, de nummer vier van Rusland, krompen met 35 procent. De Franse fabrikant is meerderheidsaandeelhouder van Lada-fabrikant Avtovaz, maar heeft zijn plannen om zijn aandeel verder te vergroten tijdelijk on hold gezet

Luxemerken buiten schot
Overigens gaat het met de premiummerken over het algemeen iets minder slecht. De verkopen van BMW waren stabiel, en Lexus (+5 procent), Porsche (19%) en Cadillac (+19 procent) noteerden zelfs een plus. 

Automotive-abonnees kunnen in de rubriek Feiten & cijfers het overzicht van de Russische personen- en bestelautoverkopen bekijken.