Huffnagel: differentieer premie naar herstelkosten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Huffnagel is de huidige rekenmethode voor autopolissen te generiek. “De hoogte wordt goeddeels bepaald aan de hand van de cataloguswaarde van het voertuig. Dat klopt als het voertuig total loss is, maar wanneer er herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd, spelen er nog andere factoren die bepalen of de premie wel in verhouding staat tot de schadelast. Denk daarbij aan de moeilijkheidsgraad van een reparatie en in het verlengde daarvan de arbeidsintensiteit en het beslag op de werkplaats. Ook de prijs van onderdelen speelt een rol, evenals de kans op storingen achteraf.”

De gegevens om deze differentiatie door te voeren zijn voorhanden, zegt Huffnagel. “Verzekeraars en schadeherstellers in andere Europese landen werken al met dergelijke rekenmodellen. Het is niet noodzakelijk elk automodel of type een moeilijkheidsgraad toe te kennen. Je kunt ook een group rating toepassen. Zo hebben Europese automerken een hoger risico op duur herstel dan Koreaanse merken.”

De Focwa verwacht dat door premiedifferentiatie de inkomsten en uitgaven meer in balans zullen komen. “Een eerlijker verdeelde premielast onder de verzekerden kan helpen de inkomsten en uitgaven bij autoschades nauwer op elkaar af te stemmen waardoor ze per schadegeval beter in verhouding zijn. Het leidt dus tot een eerlijker systeem.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.