Spyker tovert verliezen om in winst

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Laat ik voorop stellen dat we geen geld hebben verdiend aan het faillissement van Saab”, zegt Arjen Dikken, interim controller bij Spyker, voorheen Swedish Automobile, voorheen Spyker Cars.

Wat is er dan wel gebeurd?
“Het is puur non-cash, boekhoudkundig. In 2011 heeft Saab extra verliezen geleden, waarna er aanvullende kapitaalstortingen vanuit Spyker Cars in Saab zijn gedaan, in totaal 38 miljoen euro. Bovendien hebben we ook de 23 miljoen euro die we in de Britse importeur van Saab hadden gestoken als verlies in de boeken moeten zetten.”

Waar kwam het totale verlies op uit?
“In 2011 is er een totaalverlies geleden van 61 miljoen euro aan afschrijvingen.”

Waar komt de winst dan vandaan? “Aan de andere kant is er sprake van boekhoudkundige winst. We kochten Saab in 2010. Sindsdien zijn er verliezen gemaakt die ook als verliezen de boeken bij het moederbedrijf zijn ingegaan.”

En toen ging Saab failliet. “Dan is het de taak van de curator om geld terug te geven aan de crediteuren, maar je hoeft als aandeelhouder niet meer geld in de onderneming te stoppen dan het bedrag dat je als aandelenkapitaal hebt gestort.”

Dus? “In 2010 hebben we al dat verlies van Saab in de boeken opgenomen, dat kwam in totaal op 223 miljoen euro, waarvan het grootste deel voor rekening van Saab kwam. Dit verlies was 115 miljoen euro meer dan wat Spyker in dat jaar in Saab had gestort. Nu Saab in 2011 failliet is gegaan, valt dit verschil vrij ten gunste van Spyker. Zoals gesteld was het totale verlies in 2011 61 miljoen euro en als we daar dan 115 miljoen euro vanaf halen, blijft er 53,7 miljoen euro over als boekhoudkundige winst.”

Dus doordat er in 2010 veel verliezen in de boeken zijn opgenomen, heeft u vorig jaar winst gemaakt? “Uiteindelijk zijn veel van de schulden in Saab in de praktijk niet gefinancierd door Spyker.”

Rest nog een negatief eigen vermogen van 151,2 miljoen euro? “Klopt. Dat is de optelsom van al onze verliezen.”Op de foto: credit management voor vergevorderden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Spyker tovert verliezen om in winst | Automotive Online

Spyker tovert verliezen om in winst

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Laat ik voorop stellen dat we geen geld hebben verdiend aan het faillissement van Saab”, zegt Arjen Dikken, interim controller bij Spyker, voorheen Swedish Automobile, voorheen Spyker Cars.

Wat is er dan wel gebeurd?
“Het is puur non-cash, boekhoudkundig. In 2011 heeft Saab extra verliezen geleden, waarna er aanvullende kapitaalstortingen vanuit Spyker Cars in Saab zijn gedaan, in totaal 38 miljoen euro. Bovendien hebben we ook de 23 miljoen euro die we in de Britse importeur van Saab hadden gestoken als verlies in de boeken moeten zetten.”

Waar kwam het totale verlies op uit?
“In 2011 is er een totaalverlies geleden van 61 miljoen euro aan afschrijvingen.”

Waar komt de winst dan vandaan? “Aan de andere kant is er sprake van boekhoudkundige winst. We kochten Saab in 2010. Sindsdien zijn er verliezen gemaakt die ook als verliezen de boeken bij het moederbedrijf zijn ingegaan.”

En toen ging Saab failliet. “Dan is het de taak van de curator om geld terug te geven aan de crediteuren, maar je hoeft als aandeelhouder niet meer geld in de onderneming te stoppen dan het bedrag dat je als aandelenkapitaal hebt gestort.”

Dus? “In 2010 hebben we al dat verlies van Saab in de boeken opgenomen, dat kwam in totaal op 223 miljoen euro, waarvan het grootste deel voor rekening van Saab kwam. Dit verlies was 115 miljoen euro meer dan wat Spyker in dat jaar in Saab had gestort. Nu Saab in 2011 failliet is gegaan, valt dit verschil vrij ten gunste van Spyker. Zoals gesteld was het totale verlies in 2011 61 miljoen euro en als we daar dan 115 miljoen euro vanaf halen, blijft er 53,7 miljoen euro over als boekhoudkundige winst.”

Dus doordat er in 2010 veel verliezen in de boeken zijn opgenomen, heeft u vorig jaar winst gemaakt? “Uiteindelijk zijn veel van de schulden in Saab in de praktijk niet gefinancierd door Spyker.”

Rest nog een negatief eigen vermogen van 151,2 miljoen euro? “Klopt. Dat is de optelsom van al onze verliezen.”Op de foto: credit management voor vergevorderden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.