0900-Taxatie, Autotrack en Leaseplan innovatiefst

Redactie Redactie
• Laatste update:

De drie genomineerde bedrijven zijn volgens de vakjury van alle inzendingen het afgelopen jaar het meest onderscheidend en innovatief geweest in hun aanpak van de remarketing van gebruikte auto`s. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Remarketing Event 2012, dat op 22 maart plaatsvindt in Hotel Van der Valk in Almere.

0900-Taxatie
In een periode dat de occasion- en taxatiewereld digitaliseert start directeur Jos Nijland een telefonische taxatiedienst. Het lijkt een stap terug in de tijd, maar de ervaren groothandelaar kent de dagelijkse praktijk van het autobedrijf. Het beste uit twee werelden, zo noemt hij zijn concept. Aan de ene kant een verregaand geautomatiseerd en dus snel taxatieproces, maar andere kant persoonlijk contact met de klant die naast de te taxeren auto staat en waarbij eventeel aanvullende vragen kunnen worden gesteld om tot een zo accuraat mogelijke en gegarandeerde waardebepaling te komen. 0900-Taxatie is een voorbeeld van hoe een traditioneel groothandelsbedrijf zichzelf opnieuw kan uitvinden om mee te gaan in het nieuwe tijdperk van snelheid en transparantie.

Autotrack
Occasionportals zijn er in overvloed en als je niet de eerste of de grootste bent dan moet je je onderscheiden door de beste te zijn. Klanten moeten zorgeloos een auto kunnen kopen, dat is de missie van de Autotrack. En om dat te bereiken maakt het bedrijf duidelijk keuzes voor kwaliteit. Dat vergt lef en geloof in eigen kracht, want een dergelijke aanpak gaat niet zelden in tegen het eigen commerciële belang op korte termijn. Zo wordt elke geplaatste advertentie gecontroleerd op juistheid en betrouwbaarheid van de gegevens en indien niet aan de criteria wordt voldaan verwijderd. Adverteren kan alleen met NAP-label, waardoor in het consumentensegment de eigen markt bewust wordt verkleind. Ook bij technische innovaties, zoals een reviewmodule onderscheidt het bedrijf zich consequent door de kwalitatieve aanpak, onder meer door het aangaan van partnerships met toonaangevende en betrouwbare partners.

Leaseplan
Leaseplan voerde in de afgelopen periode een grondige herstructurering door van het remarketingbeleid, waarbij een groot deel van het proces is uitbesteed aan geselecteerde partnerbedrijven. Alle auto’s die in Nederland terugkomen uit de lease worden volgens één uniforme procedure ingenomen en naar één locatie getransporteerd en geïnspecteerd. Vervolgens worden ze, inclusief onderhouds- en schadehistorie, per unit verkocht via het meest geschikte kanaal. Voor het grootste deel gebeurt dat met een eigen online veilingsysteem, dat per doelgroep (b2b, export) kan worden ingericht. Door het beleid zeer consistent uit te voeren is het remarketingproces voor alle betrokken partijen transparant en dus betrouwbaar gemaakt. Ook hier is er sprake van lef en innovatie, om als toonaangevende en belangrijke marktpartij rigoureus afscheid te nemen van de bestaande structuren en te kiezen voor transparantie.

Event
Volgende week vindt in Almere de tweede editie van het Remarketing Event plaats, een gezamenlijk initiatief van acht vooraanstaande spelers uit de remarketingbranche. Het congres is gericht op leasemaatschappijen, dealerholdings, occasionmanagers, fleetowners en andere bedrijven die professioneel te maken hebben met de remarketing van gebruikte auto’s.Registreren voor het evenement kan via www.remarketingevent.nl.