Toekomstvisie Bovag: van producten naar oplossingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Beperkte de Bovag zich in haar Toekomstvisie 2015 tot de voorspelling dat we naar vijf soorten dealers toe gaan, in het vandaag gepubliceerde rapport “Toekomstvisie 2020 op de mobiliteitsretail” kijkt de branchevereniging breder (voor alle elf afdelingen) en verder om zich heen. De consument verandert en de retail moet mee. Wil dat lukken, dan dient de retailer zich daar op voor te bereiden, is de boodschap.

Samen met consultancybedrijf Capgemini schetst Bovag de vier aannemelijke scenario’s om haar leden daarbij behulpzaam te zijn. Het meest waarschijnlijke – het open-innovatie scenario – is verder uitgewerkt. Hierin treedt de nationale overheid verder terug en wordt de rol van de (met moderne communicatietechologieën opgroeiende) generatie Y leidend. Rechtstreeks gevolg is een verschuiving van mobiliteitsproduct – auto, tweewieler, tankstations – naar mobiliteitsoplossing.

Tegelijkertijd kijken de klanten steeds minder naar het traditionele keurmerk en meer naar het oordeel van andere klanten, wat uiteraard online te vinden is. Dat biedt vrije ondernemers extra kansen om hun vleugels uit te slaan. De focus verschuift hierbij van concurrent naar klant. Tot slot neemt niet langer de werkgever, maar juist de werknemer een steeds centralere positie in.

Vier typen
In plaats van de vijf soorten dealers uit de visie 2015 ziet Capgemini op basis van het voorgaande anno 2020 nog vier typen retail-ondernemingen: de Hypermarket, de Mobility Service Provider, de Niche Expert en de Local Hero.

Bij de eerste ligt de nadruk op een volledig en zo ruim mogelijk aanbod van producten, met een hoofdrol voor mobiliteit. De Mobility Service Provider integreert producten en diensten op het gebied van mobiliteit. Veelal ondersteunt een netwerk van retailers de levering van oplossingen. De Niche Expert richt zich sterk op de verkoop van producten die alleen een specifieke mobiliteitsbehoefte vervullen en de Local Hero, tot slot, zorgt met name voor de aanvullende service rond specifieke mobiliteitsbehoeften.

Kiezen
“Ondernemers in vrijwel alle sectoren van de mobiliteitsbranche zullen een keuze voor een van deze archetypes moeten maken en hun businessmodel aanpassen om hun voortbestaan in 2020 te zeker te stellen”, aldus het rapport.

Bondsvoorzitter Geert Vermeer benadrukt dat het om een visie gaat en niet om een blauwdruk. “We hebben geen glazen bol, maar het is een wake-up call en een aansporing voor de Bovag-leden om zich in hun toekomst te verdiepen. Het rapport, onze toekomsttest en de filmpjes op onze website, ze kunnen allemaal helpen. Een goede retailer is altijd bezig met de toekomst. Ik weet één ding zeker: de klant van nu is een heel andere dan die van 2020. Wie daar als retailer niet op inspeelt, mist de boot.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.