EuroNCAP laakt veiligheid Jeep Compass (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ondanks de dit jaar verscherpte eisen behaalden de meeste geteste auto`s vijf sterren. De Compass is de negatieve uitschieter.

Zowel inzittenden als voorbijganger lopen verhoogd risico bij de Jeep. Uit de test blijkt dat de motorkap van de auto te hard is, waardoor voetgangers bij een aanrijding onnodig letsel op kunnen lopen. Bij simulatie van een zijdelingse klap tegen een boom of paal hebben ook de inzittenden een hoog risico op ernstig letsel, aldus EuroNCAP. 

Vreemd
Importeur Fiat Group Automobiles Nederland stelt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. “De inzittenden worden beschermd met hele nette scores. Alleen bij de borstkas, dus niet het hoofd, werd er groot letsel geconstateerd bij de paaltest”, laat woordvoerder Bas van der Wal weten. Volgens hem haalde de Compass bij een vergelijkbare paaltest van de Amerikaanse botsproefclub NHSTA 4 sterren. “Dat is vreemd en wordt nu onderzocht”, aldus Van der Wal.

Update
Bij de Consumtenbond is de reactie van Fiat in het verkeerde keelgat geschoten. “Er wordt gesuggeerd dat borstletsel minder erg is dan hoofdletsel, maar het kan in beide gevallen fatale gevolgen hebben”, aldus woordvoerder Barbara den Uijl. “Het lijkt ons uitermate relevant dat Jeep hard met de uitslagen van de botsproeven aan de slag gaat want de Compass is geen veilige auto.” 

De Consumtenbond is partner in EuroNCAP. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

EuroNCAP laakt veiligheid Jeep Compass (update) | Automotive Online

EuroNCAP laakt veiligheid Jeep Compass (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ondanks de dit jaar verscherpte eisen behaalden de meeste geteste auto`s vijf sterren. De Compass is de negatieve uitschieter.

Zowel inzittenden als voorbijganger lopen verhoogd risico bij de Jeep. Uit de test blijkt dat de motorkap van de auto te hard is, waardoor voetgangers bij een aanrijding onnodig letsel op kunnen lopen. Bij simulatie van een zijdelingse klap tegen een boom of paal hebben ook de inzittenden een hoog risico op ernstig letsel, aldus EuroNCAP. 

Vreemd
Importeur Fiat Group Automobiles Nederland stelt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. “De inzittenden worden beschermd met hele nette scores. Alleen bij de borstkas, dus niet het hoofd, werd er groot letsel geconstateerd bij de paaltest”, laat woordvoerder Bas van der Wal weten. Volgens hem haalde de Compass bij een vergelijkbare paaltest van de Amerikaanse botsproefclub NHSTA 4 sterren. “Dat is vreemd en wordt nu onderzocht”, aldus Van der Wal.

Update
Bij de Consumtenbond is de reactie van Fiat in het verkeerde keelgat geschoten. “Er wordt gesuggeerd dat borstletsel minder erg is dan hoofdletsel, maar het kan in beide gevallen fatale gevolgen hebben”, aldus woordvoerder Barbara den Uijl. “Het lijkt ons uitermate relevant dat Jeep hard met de uitslagen van de botsproeven aan de slag gaat want de Compass is geen veilige auto.” 

De Consumtenbond is partner in EuroNCAP. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.