Autotrader lanceert chatfunctie

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Tijdens de avonduren is er een piek in het bezoekersaantal, maar zijn bedrijven over het algemeen gesloten”, legt Autotrader-directeur Jan-Wouter Kleinjan uit, die het idee voor de chatfunctie van de Amerikaanse site Autotrader.com (geen onderdeel Sanoma) overgenomen heeft. “Door deze dienst kunnen geïnteresseerden ook ´s avonds en in het weekend nog contact leggen met het bedrijf. De helft van alle chatgesprekken leidt tot een afspraak in de showroom.”

Pop-up
Chat contact kan op twee manieren tot stand komen. De potentiële koper start zelf de chat en neemt contact op met de chat operator, of de chat operator brengt contact tot stand via een pop-up als een bezoeker zich voor een bepaalde tijd op een detailpagina bevindt. Het is bij de dienst nog niet mogelijk voor bedrijven om met eigen medewerkers de chat te bemannen, dat wordt nu voor rekening genomen door medewerkers van Web1on1, dat de uitvoering voor haar rekening neemt.

Abonnement
Als bedrijven een abonnement (25 euro per maand vast, plus 7,50 per lead) nemen op de chatfunctie, worden bij de door hun geplaatste occasionadvertenties chatgesprekken gevoerd met bezoekers. De gesprekken zijn bedoeld om informatie te verzamelen over de wensen en mogelijkheden van de betreffende klant. Ook kunnen bedrijven vooraf al doorgeven waarop het chatgesprek gestuurd moet worden. Uiteindelijk wordt het transcript van het gesprek doorgestuurd naar het betreffende autobedrijf.

Pilot
Autotrader heeft de afgelopen maand een pilot gedraaid onder 200 bedrijven. Daaruit bleek dat het aantal leads gemiddeld met 230 procent toenam. Van alle door de chatfunctie aangedragen leads leidt 7% volgens Autotrader tot een aankoop. Per honderd occasions leidt dit volgens Autotrader in 11 effectieve chatgesprekken, 7 leads en 1 verkoop.

Volgens Kleinjan bepaalt de opvolging van de leads het succes van het systeem. In de pilot bleek dat een aantal bedrijven daar moeite mee heeft. “Het is absoluut cruciaal dat een lead gelijk de volgende ochtend wordt opgevolgd. Wij gaan bedrijven helpen om hun processen zo in te richten dat ze daar ook aan toe komen.”

Autotrader hoopt dit jaar 20% van de adverterende bedrijven aan te sluiten op de dienst. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autotrader lanceert chatfunctie | Automotive Online

Autotrader lanceert chatfunctie

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Tijdens de avonduren is er een piek in het bezoekersaantal, maar zijn bedrijven over het algemeen gesloten”, legt Autotrader-directeur Jan-Wouter Kleinjan uit, die het idee voor de chatfunctie van de Amerikaanse site Autotrader.com (geen onderdeel Sanoma) overgenomen heeft. “Door deze dienst kunnen geïnteresseerden ook ´s avonds en in het weekend nog contact leggen met het bedrijf. De helft van alle chatgesprekken leidt tot een afspraak in de showroom.”

Pop-up
Chat contact kan op twee manieren tot stand komen. De potentiële koper start zelf de chat en neemt contact op met de chat operator, of de chat operator brengt contact tot stand via een pop-up als een bezoeker zich voor een bepaalde tijd op een detailpagina bevindt. Het is bij de dienst nog niet mogelijk voor bedrijven om met eigen medewerkers de chat te bemannen, dat wordt nu voor rekening genomen door medewerkers van Web1on1, dat de uitvoering voor haar rekening neemt.

Abonnement
Als bedrijven een abonnement (25 euro per maand vast, plus 7,50 per lead) nemen op de chatfunctie, worden bij de door hun geplaatste occasionadvertenties chatgesprekken gevoerd met bezoekers. De gesprekken zijn bedoeld om informatie te verzamelen over de wensen en mogelijkheden van de betreffende klant. Ook kunnen bedrijven vooraf al doorgeven waarop het chatgesprek gestuurd moet worden. Uiteindelijk wordt het transcript van het gesprek doorgestuurd naar het betreffende autobedrijf.

Pilot
Autotrader heeft de afgelopen maand een pilot gedraaid onder 200 bedrijven. Daaruit bleek dat het aantal leads gemiddeld met 230 procent toenam. Van alle door de chatfunctie aangedragen leads leidt 7% volgens Autotrader tot een aankoop. Per honderd occasions leidt dit volgens Autotrader in 11 effectieve chatgesprekken, 7 leads en 1 verkoop.

Volgens Kleinjan bepaalt de opvolging van de leads het succes van het systeem. In de pilot bleek dat een aantal bedrijven daar moeite mee heeft. “Het is absoluut cruciaal dat een lead gelijk de volgende ochtend wordt opgevolgd. Wij gaan bedrijven helpen om hun processen zo in te richten dat ze daar ook aan toe komen.”

Autotrader hoopt dit jaar 20% van de adverterende bedrijven aan te sluiten op de dienst. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.