Mediabestedingen bedrijfswagens 14,4% gegroeid
Volkswagen heeft flink geïnvesteerd vorig jaar om zijn nummer 1-positie in de bestelwagenmarkt vast te houden. De importeur gaf 5,9 miljoen euro uit aan reclame voor de busjes, een groei van maar liefst 73%. Volkswagen is dan ook de grootste adverteerder in dit segment, gevolgd door Mercedes-Benz en Opel.
Op modelniveau is er het meest geadverteerd voor de Mercedes Sprinter. De campagnes voor dit model hadden een totale waarde van 2,8 miljoen euro.
Acties
Vorig jaar heeft Adfact voor het eerst ook het aantal voordeelacties van importeurs geteld. Voor bedrijfswagens werden er vorig jaar ruim 270 acties georganiseerd. Volkswagen had de meeste voordeelacties: 66. Renault (56) staat op de tweede plek en Mercedes-Benz op drie (46).
Opel gaf het meeste mediabudget uit om bestelwagenacties te ondersteunen: 2,8 miljoen euro. Dat was het volledige budget van Opel. Volkswagen gaf 2,6 miljoen euro uit aan reclameondersteuning van voordeelacties en Peugeot 2,5 miljoen.