Schadegarant-verzekeraars gaan WA-schades sturen
Door WA-schades in de sturing op te nemen, kunnen consumenten schades tegen gunstigere voorwaarden laten herstellen bij de aangesloten bedrijven. “Dat is dus prettig voor de consumenten maar het betekent ook meer handel voor de schadebranche”, vertelt Schoonhoven. “Deze doelgroep laat namelijk vaak schades zitten.”
Evolutie
Schoonhoven verwacht dat WA binnen een jaar onderdeel uitmaakt van het Schadegarant sturingsmodel. “Uit eigen onderzoek blijkt dat 96% van de aangesloten bedrijven hier voor open staat.” Maar dan moet de nieuwe doelgroep van WA-verzekerden eerst bereikt worden. “Dat is een uitdaging voor de verzekeraars en zal waarschijnlijk via gevolmachtigd agenten en tussenpersonen lopen. Zij hebben immers het contact met de klant. Verder kan het gecommuniceerd worden bij de polisverlenging en op de groene kaart.”
Schoonhoven verwacht dat WA-schadeherstel een belangrijke ontwikkeling voor de branche zal betekenen. “Maar het is eerder een evolutie dan een revolutie. Het heeft tijd nodig.”
Ook Johan van Klinken, directeur van schadeketen Care, ziet kansen in WA-schades. Dat zei hij tijdens de nieuwjaarsreceptie van Care vorige week.
Marktverzieking
Kleine schadereparateurs bekijken deze ontwikkeling met argusogen. “Het betekent de doodsteek voor een heleboel bedrijven die afhankelijk zijn van het herstel van WA-schades”, zegt Chris de Bruin van het gelijknamige schadeherstelbedrijf in Dordrecht. “Ik heb gelukkig meer activiteiten dan alleen autoschade, maar deze sturing maakt het voor mij weer lastiger klanten binnen te houden.”
Volgens De Bruin zullen kleine ondernemers die niet zijn aangesloten bij Schadegarant door de nieuwe sturing omvallen. “De grote bedrijven en ketens willen koste wat het kost steeds verder groeien. Hierdoor verzieken ze de markt. Ik snap niet dat de Focwa dit toestaat. Alleen als iedereen elkaar de ruimte gunt, kunnen we allemaal een goede boterham verdienen.”