Renault grootste stuntmerk
Op de tweede plaats staat Peugeot met 181 verschillende acties en Citroën met 93 aanbiedingen. In totaal organiseerden Nederlandse importeurs 1.100 acties vorig jaar met een gemiddeld consumentenvoordeel van 1.800 euro.
Vooral de laatste maanden van 2011 werd er flink gestunt. Het eerste kwartaal werden er gemiddeld 165 acties per maand gehouden, het laatste kwartaal groeide dat naar ruim 425.
Reclame
Bijna 450 van de 1.100 acties werden ondersteund door reclamecampagnes. De campagnes hadden een totale bruto mediawaarde van ruim 145 miljoen euro, zo’n 45% van de totale mediabestedingen.
Peugeot gaf het meeste geld uit aan reclame om acties te ondersteunen: 22 miljoen euro. Dat is 70% van de totale mediabestedingen van de importeur. Op de tweede plaats staat Kia met 16,8 miljoen euro aan actieondersteunende reclame, gevolgd door Citroën met 14,2 miljoen euro.
Meeste voordeel
De meeste acties werden georganiseerd in het B-segment: 215 in totaal. In dit segment kon het meest voordeel worden gescoord op de Audi A1 S-edition, namelijk 7.500 euro.
In het C-segment werden 200 acties gehouden en ook hier had Audi de beste aanbieding: 9.405 euro voordeel op een A3 Sportback Proline S.
In het A-segment werden 145 acties genoteerd. De grootste was 3.000 euro voorraadvoordeel op een Citroën C1.
Van alle stunts bood de Chrysler Outlet Sale de hoogste korting. Consumenten konden 16.000 euro korting krijgen op een Chrysler 300C.
Adfact registreert sinds 2007 de mediabestedingen van auto-importeurs en houdt sinds vorig jaar daarnaast de voordeelacties bij. Hierbij wordt alleen gekeken naar acties van de importeurs. Iedere keer dat een actie wordt aangepast telt dit als een nieuwe actie. Er is niet naar de duur van acties gekeken.