Wij zijn automotive
Automotive werkplaats | Nieuwsbrief | Colofon | Abonneeservice | Adverteren | Abonnement 
Online Adverteren
Vakblad adverteren
Bezig met laden...
Klik om te vergroten

Breuk tussen AHGN en Alwaysbemobile

22-11-2011 15:31

De joint venture tussen schadeherstelketen AHGN en The Alwaysbemobile Company is binnen een jaar na de oprichting alweer verbroken. The Alwaysbemobile Company gaat zelfstandig verder met AH Autoschadeherstel. Het bedrijf gaat nieuwe franchisers werven.

De breuk heeft vorige maand gestalte gekregen. Op 1 oktober heeft de coöperatieve vereniging AHGN de aandelen in AH Autoschadeherstel overgenomen van The Alwaysbemobile Company. AHGN stapt daarmee uit de een jaar geleden opgerichte joint venture en gaat met ruim vijftig autoschadeherstelbedrijven verder onder de naam Autoschade Herstel Groep.

Bitter
Directeur Guus van Dreven van de Autoschade Herstel Groep wil niet op de details van de breuk ingaan, maar laat weten dat de operationele resultaten van samenwerking tegenvielen. "Het is natuurlijk bitter als je na zo’n korte tijd moet besluiten dat het beter is om uit elkaar te gaan. Dus daar hebben we goed over nagedacht."
Volgens Van Dreven verandert er voor de opdrachtgevers niets. "De strategische doelstellingen uit het meerjarenplan van 2009 van AHGN, waaronder het behalen van een belangrijke positie in de gestuurde schadestroom, blijven hetzelfde. Ook blijft werkwijze en service van de bij ons aangesloten schadebedrijven ongewijzigd."

Verschillend DNA
Volgens ceo Luc van Bussel van de Alwaysbemobile Company was een verschil in het DNA van de twee organisaties de kern van de breuk. "Er was duidelijk sprake van een cultuurclash. We hebben een jaar hard gewerkt om een professioneel service platform te creëren. Dat kan in onze ogen alleen als je met een centrale aansturing werkt met name op gebied van ICT-systemen. Als ik een ding gezien heb is het wel dat dat in de schadebranche allemaal nogal houtje-touwtje geregeld is. De leden van AHGN waren echter niet bereid om daarvoor een deel van hun individuele onafhankelijkheid op te offeren."

Opleidingstijd
Van Bussel is zeer teleurgesteld over de breuk en zegt het verloren jaar maar als opleidingstijd te beschouwen. The Alwaysbemobile Company verlegt nu noodgedwongen de koers. "We hebben met AH Autoschadeherstel een sterk merk en bovendien is de ict-infrastructuur klaar. Daarmee gaan we een nieuw merkonafhankelijk schadeportaal bouwen."
Dat er in dat nieuwe schadeportaal nu nog geen enkel schadebedrijf zit is volgens Van Bussel geen probleem. "We stappen af van een franchise- of ketenstructuur. Die past niet bij de huidige markt, waarbij de volumes mogelijk met de helft krimpen. We gaan op zoek naar businesspartners die nu niet in een netwerk zitten of die willen overstappen om met onze ict- en backofficesystemen willen werken."

Combinaties
De kracht van het nieuwe bedrijf is volgens Van Bussel de synergie tussen de formules. "Wij kunnen key-accounts als leasemaatschappijen en verzekeraars een uniek totaalpakket bieden met verrassende combinatievoordelen. Denk daarbij aan een gratis APK Autobon. Maar uiteraard zijn nu ook vele andere combinaties met winterbanden, onderhoud en ruitreparatie mogelijk.”
Volgens Van Bussel is het de bedoeling om nog dit jaar 15 tot 20 vestigingen aan te sluiten, in het eerste kwartaal van 2012 moeten er daar nog eens 10 tot 20 bij komen om een landelijke dekking te realiseren. "We organiseren informatie-bijeenkomsten met geïnteresseerde partijen en voeren nu de eerste gesprekken."

Reageer Doorsturen
Reacties (1)

Jammer om te zien dat AHGN in een moeilijke markt innovatie niet weet te omarmen. Want “normaal” is vandaag de dag niet meer goed genoeg, daarom zijn nieuwe unieke concepten nodig om de hoogste vorm van customer intimacy en efficiëntie te bereiken. Om deze hoogste vorm te bereiken, moet de klant centraal worden gesteld. Met het unieke geïntegreerde ICT-systeem van ABM had AHGN deze eerste stap goed kunnen zetten.

Herman van - Leeuwen - Geplaatst op 23-11-2011 12:36:52.
Overige berichten
Maak Automotive uw homepage | Nieuwsbrief | Colofon | RSS-feeds


website realisatie CyberNed Internet Services