Athlon internationaliseert remarketing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Athlon is sinds circa vier jaar actief op de Poolse markt en beheert er circa tweeduizend contracten. Omdat het bedrijf vanaf 2012 jaarlijkse een forse uitstroom van auto’s verwacht is besloten om in het land zelf een remarketing centre op te zetten. De outlet is vooral bedoeld voor Poolse autohandelaren, dealers en garagehouders, maar wordt, net als het occasioncentre Nederland, ook toegankelijk voor particulieren. 

“Dit jaar kwamen er in Polen 45 auto’s uit de lease, maar straks zijn dat er vijf- tot zeshonderd en dat moet nog verder groeien”, zegt remarketingspecialist Bart Oosterhoff van Athlon Car Lease International. “Daarvoor hebben we nu de infrastrucutuur neergezet.” 

Speciale selectie
Athon doet vanuit Nederland al zaken met grotere Poolse handelaren maar hoopt met de nieuwe vestiging ook middelgrote en kleine partijen te kunnen bedienen. “Zij vinden nu een interessant aanbod dichtbij huis, waarbij alle administratieve zaken al geregeld zijn en alle communicatie in de eigen taal kan”, aldus Oosterhoff. 

Omdat de leasemaatschappij merkt dat bepaalde auto’s in Polen erg in trek zijn, is besloten om in het remarketing centre in Warschau niet alleen Poolse ex-leaseauto’s aan te bieden, maar ook auto’s uit de rest van de Europese landen waar Athlon actief is. “Het gaat dan bijvoorbeeld om auto’s met hoge kilometerstanden en een cilinderinhoud tot twee liter”, zegt Oosterhoff. “Ook auto’s waar nog wat werk aan zit, zoals kleine schades of reparaties doen het er goed.” 

De leasemaatschappij gaat de komende tijd analyseren welke Europese auto’s het best via Warschau kunnen worden verkocht, maar volgens Oosterhoff blijkt nu al dat de marge door Europese uitwisseling ondanks de extra stadagen en transportkosten vaak fors hoger ligt. 

Andere landen
Het bedrijf verwacht per jaar circa 1.800 auto’s te verkopen via de Poolse outlet. De leasemaatschappij sluit de opening van remarketing centres in andere Europese steden dan ook niet uit. “Polen lag voor de hand omdat we daar al operationeel waren”, aldus Oosterhoff. “Maar er zijn natuurlijk meer landen waar de occasionmarkt een sterke ontwikkeling doormaakt.”

Het Europese wagenpark van Athlon Car Lease bestaat uit 225 duizend voertuigen. Per jaar komen er 50 duizend auto’s terug uit de lease.

Meest recente nieuws

Athlon internationaliseert remarketing | Automotive Online

Athlon internationaliseert remarketing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Athlon is sinds circa vier jaar actief op de Poolse markt en beheert er circa tweeduizend contracten. Omdat het bedrijf vanaf 2012 jaarlijkse een forse uitstroom van auto’s verwacht is besloten om in het land zelf een remarketing centre op te zetten. De outlet is vooral bedoeld voor Poolse autohandelaren, dealers en garagehouders, maar wordt, net als het occasioncentre Nederland, ook toegankelijk voor particulieren. 

“Dit jaar kwamen er in Polen 45 auto’s uit de lease, maar straks zijn dat er vijf- tot zeshonderd en dat moet nog verder groeien”, zegt remarketingspecialist Bart Oosterhoff van Athlon Car Lease International. “Daarvoor hebben we nu de infrastrucutuur neergezet.” 

Speciale selectie
Athon doet vanuit Nederland al zaken met grotere Poolse handelaren maar hoopt met de nieuwe vestiging ook middelgrote en kleine partijen te kunnen bedienen. “Zij vinden nu een interessant aanbod dichtbij huis, waarbij alle administratieve zaken al geregeld zijn en alle communicatie in de eigen taal kan”, aldus Oosterhoff. 

Omdat de leasemaatschappij merkt dat bepaalde auto’s in Polen erg in trek zijn, is besloten om in het remarketing centre in Warschau niet alleen Poolse ex-leaseauto’s aan te bieden, maar ook auto’s uit de rest van de Europese landen waar Athlon actief is. “Het gaat dan bijvoorbeeld om auto’s met hoge kilometerstanden en een cilinderinhoud tot twee liter”, zegt Oosterhoff. “Ook auto’s waar nog wat werk aan zit, zoals kleine schades of reparaties doen het er goed.” 

De leasemaatschappij gaat de komende tijd analyseren welke Europese auto’s het best via Warschau kunnen worden verkocht, maar volgens Oosterhoff blijkt nu al dat de marge door Europese uitwisseling ondanks de extra stadagen en transportkosten vaak fors hoger ligt. 

Andere landen
Het bedrijf verwacht per jaar circa 1.800 auto’s te verkopen via de Poolse outlet. De leasemaatschappij sluit de opening van remarketing centres in andere Europese steden dan ook niet uit. “Polen lag voor de hand omdat we daar al operationeel waren”, aldus Oosterhoff. “Maar er zijn natuurlijk meer landen waar de occasionmarkt een sterke ontwikkeling doormaakt.”

Het Europese wagenpark van Athlon Car Lease bestaat uit 225 duizend voertuigen. Per jaar komen er 50 duizend auto’s terug uit de lease.

Meest recente nieuws