Staatssecretaris heeft vrede met lagere bpm-inkomsten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Weekers is dit niet haalbaar vanwege de bpm-afbouw in aanloop naar de in te voeren kilometerprijs. Verder neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto’s af en is het aantal bpm-vrijgestelde auto’s groter dan gedacht. Vanwege eerdere toezeggingen kan hier niet extra op worden geheven.

Realistisch
De Kamer vroeg zich verder af hoe realistisch de per auto vastgestelde CO2-uitstoot is. Auto’s met een uitstoot tot 50 gram per km zijn tot en met 2015 vrijgesteld van mrb. Uit onderzoek blijkt echter dat er een groot verschil kan zijn tussen de door de fabrikant opgegeven uitstoot en de werkelijke uitstoot van een auto.

Weekers geeft toe dat de vanuit de EU voorgeschreven testmethode tekortschiet. “Er wordt gewerkt aan verbetering daarvan, maar zolang die nieuwe methode nog niet van kracht is, zullen we het met de huidige moeten doen.”

Volgens de staatssecretaris zal de opgegeven uitstoot bij auto’s met een range extender zeker niet gerealiseerd worden als de auto voornamelijk op benzine rijdt. Hij verwacht echter dat er niet onnodig veel op benzine zal worden gereden met deze auto’s. “Men zal er qua brandstofverbruik het maximale uit willen halen.”

Bron: AMD Automotive fiscalisten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Staatssecretaris heeft vrede met lagere bpm-inkomsten | Automotive Online

Staatssecretaris heeft vrede met lagere bpm-inkomsten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Weekers is dit niet haalbaar vanwege de bpm-afbouw in aanloop naar de in te voeren kilometerprijs. Verder neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto’s af en is het aantal bpm-vrijgestelde auto’s groter dan gedacht. Vanwege eerdere toezeggingen kan hier niet extra op worden geheven.

Realistisch
De Kamer vroeg zich verder af hoe realistisch de per auto vastgestelde CO2-uitstoot is. Auto’s met een uitstoot tot 50 gram per km zijn tot en met 2015 vrijgesteld van mrb. Uit onderzoek blijkt echter dat er een groot verschil kan zijn tussen de door de fabrikant opgegeven uitstoot en de werkelijke uitstoot van een auto.

Weekers geeft toe dat de vanuit de EU voorgeschreven testmethode tekortschiet. “Er wordt gewerkt aan verbetering daarvan, maar zolang die nieuwe methode nog niet van kracht is, zullen we het met de huidige moeten doen.”

Volgens de staatssecretaris zal de opgegeven uitstoot bij auto’s met een range extender zeker niet gerealiseerd worden als de auto voornamelijk op benzine rijdt. Hij verwacht echter dat er niet onnodig veel op benzine zal worden gereden met deze auto’s. “Men zal er qua brandstofverbruik het maximale uit willen halen.”

Bron: AMD Automotive fiscalisten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.