RDW adviseert Russische autorecycling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Novgorod ligt op 500 km ten oosten van Moskou en is een belangrijk centrum van de Russische auto-industrie. Die raakt er steeds meer van doordrongen dat recycling niet alleen lonend is vanwege het hergebruik van grondstoffen, maar ook noodzakelijk vanwege het milieu en bij een eventuele export van auto’s naar de Europese Unie. De Russen hebben grote ambities op dit vlak, maar de EU stelt vrij strikte eisen aan het materiaalgebruik van nieuw geïmporteerde voertuigen.

Expertise
De kennis en ervaring van de RDW komen van pas bij het opzetten van het nieuwe registratiesysteem. Daarnaast gaan de Nederlanders de Russen helpen bij het proces van testen voor toelating in de EU. Er zijn meer van dit soort internationale samenwerkingsverbanden, zegt een woordvoerder. “De RDW heeft veel expertise op het gebied van keurings- en toelatingsprocedures en daarom krijgen we regelmatig verzoek om steun van buitenlandse overheden bij het opzetten van nieuwe systemen.”

De contacten met de Russen zijn gelegd tijdens een handelsmissie voor automotive bedrijven uit Nederland eerder dit jaar, georganiseerd door Agentschap.nl. Het ministerie van Economische Zaken neemt ook de kosten voor haar rekening. Behalve de RDW werken ook toeleverancier Nedschroef, Hermion kunststofrecycling en Auto Recycling Nederland (ARN) aan het project mee.

Los van de exportplannen willen de Russen ook graag af van de talrijke langs de wegen achtergelaten voertuigwrakken, waarvan nu bijna nooit bekend is wie de eigenaar was. ARN luidde overigens in september nog de noodklok omdat er steeds meer Nederlandse auto’s aan gecontroleerde sloop onttrokken worden.(Foto ARN)

RDW adviseert Russische autorecycling | Automotive Online

RDW adviseert Russische autorecycling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Novgorod ligt op 500 km ten oosten van Moskou en is een belangrijk centrum van de Russische auto-industrie. Die raakt er steeds meer van doordrongen dat recycling niet alleen lonend is vanwege het hergebruik van grondstoffen, maar ook noodzakelijk vanwege het milieu en bij een eventuele export van auto’s naar de Europese Unie. De Russen hebben grote ambities op dit vlak, maar de EU stelt vrij strikte eisen aan het materiaalgebruik van nieuw geïmporteerde voertuigen.

Expertise
De kennis en ervaring van de RDW komen van pas bij het opzetten van het nieuwe registratiesysteem. Daarnaast gaan de Nederlanders de Russen helpen bij het proces van testen voor toelating in de EU. Er zijn meer van dit soort internationale samenwerkingsverbanden, zegt een woordvoerder. “De RDW heeft veel expertise op het gebied van keurings- en toelatingsprocedures en daarom krijgen we regelmatig verzoek om steun van buitenlandse overheden bij het opzetten van nieuwe systemen.”

De contacten met de Russen zijn gelegd tijdens een handelsmissie voor automotive bedrijven uit Nederland eerder dit jaar, georganiseerd door Agentschap.nl. Het ministerie van Economische Zaken neemt ook de kosten voor haar rekening. Behalve de RDW werken ook toeleverancier Nedschroef, Hermion kunststofrecycling en Auto Recycling Nederland (ARN) aan het project mee.

Los van de exportplannen willen de Russen ook graag af van de talrijke langs de wegen achtergelaten voertuigwrakken, waarvan nu bijna nooit bekend is wie de eigenaar was. ARN luidde overigens in september nog de noodklok omdat er steeds meer Nederlandse auto’s aan gecontroleerde sloop onttrokken worden.(Foto ARN)