‘Controle naleving tellerfraudewet nodig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zei directeur Guus Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit tegen De Telegraaf. Wesselink pleit voor de oprichting van een speciaal politieteam dat naleving moet afdwingen.

Vanaf 1 januari maakt de RDW een begin met het overnemen van de controletaken van de stichting Nationale Autopas. De RDW wil computeranalyses gebruiken om malafide autobedrijven op te sporen. Deze gegevens gaan naar de politie, want de RDW kan hooguit bestuurlijke boetes opleggen en erkenningen intrekken. Maar volgens Wesselink geeft het KLPD weinig prioriteit aan de bestrijding van voertuigcriminaliteit, inclusief het wijzigen van chassisnummers en andere identiteitskenmerken.

In Duitsland en België is tellerfraude nu reeds verboden, maar de Duitsers controleren heel weinig. Als gevolg daarvan zou er met één op de drie tellers geknoeid worden. België echter kent een speciaal controleteam en daar is de fraude teruggebracht tot 0,5%, zegt Wesselink. “Het is duidelijk: je hebt de slagkracht van een taskforce nodig.”

In Nederland veroorzaakt tellerfraude jaarlijks voor 200 à 400 miljoen euro aan schade.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Controle naleving tellerfraudewet nodig’ | Automotive Online

‘Controle naleving tellerfraudewet nodig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zei directeur Guus Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit tegen De Telegraaf. Wesselink pleit voor de oprichting van een speciaal politieteam dat naleving moet afdwingen.

Vanaf 1 januari maakt de RDW een begin met het overnemen van de controletaken van de stichting Nationale Autopas. De RDW wil computeranalyses gebruiken om malafide autobedrijven op te sporen. Deze gegevens gaan naar de politie, want de RDW kan hooguit bestuurlijke boetes opleggen en erkenningen intrekken. Maar volgens Wesselink geeft het KLPD weinig prioriteit aan de bestrijding van voertuigcriminaliteit, inclusief het wijzigen van chassisnummers en andere identiteitskenmerken.

In Duitsland en België is tellerfraude nu reeds verboden, maar de Duitsers controleren heel weinig. Als gevolg daarvan zou er met één op de drie tellers geknoeid worden. België echter kent een speciaal controleteam en daar is de fraude teruggebracht tot 0,5%, zegt Wesselink. “Het is duidelijk: je hebt de slagkracht van een taskforce nodig.”

In Nederland veroorzaakt tellerfraude jaarlijks voor 200 à 400 miljoen euro aan schade.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.