Recordwinst voor toeleveranciers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op basis van een onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Amerikaanse Lazard, constateert Berger dat Europese bedrijven het weliswaar goed deden met 6,9%, maar dat de Chinezen (8,8%) en Koreanen (11,5%) hen gepasserd zijn.

“De toeleveranciers hebben zich opmerkelijk snel hersteld van de crisis in 2009,” zegt directeur Eric Fellhauer van Lazard. Voor dit jaar zijn de vooruitzichten ook gunstig, al zullen de winstmarges globaal afnemen tot iets onder de 6%, verwacht hij. De belangrijkste oorzaken zijn een tegenvallende afzet van nieuwe auto’s op de gevestigde markten, een lichte terugval in China en een stijging van de grondstofprijzen.

Opkomende markten
Terwijl de Chinezen en Koreanen nog beter presteerden dan de Europeanen, noteerden de Japanners (5,6%) en Noord-Amerikanen (4,3%) iets minder gunstige cijfers. René Seyger, partner in Roland Berger Strategy Consultants: “Zij hebben duidelijk moeite met de opkomende markten”. Los daarvan zijn er wereldwijd aanzienlijke verschillen in winstgevendheid tussen de verschillende werkgebieden op de leveranciersmarkt.

Chassis-leveranciers steken er bovenuit met 8%, terwijl interieurs en elektronica het met 5% moeten doen. Volgens Seyger komt dit mede doordat consortia complete functionaliteiten gaan leveren die vroeger bij individuele leveranciers betrokken werden.

Opvallend is verder nog dat het gat in winstgevendheid tussen de 25% best presterende leveranciers en de 25% zwakste steeds groter wordt, zegt Seyger. Hij zoekt de oorzaak van dit verschijnsel in het feit dat de eerste groep veel R&D doet voor een beperkt aantal producten, terwijl de tweede groep het meer in de breedte zoekt. “Alleen toeleveranciers die voldoende vernieuwend zijn en zich zo weten te onderscheiden, zullen nog in staat zijn om een winstmarge van 6% te behalen. De anderen zullen tot onder de 3% zakken,” voorspelt Seyger.

Recordwinst voor toeleveranciers | Automotive Online

Recordwinst voor toeleveranciers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op basis van een onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Amerikaanse Lazard, constateert Berger dat Europese bedrijven het weliswaar goed deden met 6,9%, maar dat de Chinezen (8,8%) en Koreanen (11,5%) hen gepasserd zijn.

“De toeleveranciers hebben zich opmerkelijk snel hersteld van de crisis in 2009,” zegt directeur Eric Fellhauer van Lazard. Voor dit jaar zijn de vooruitzichten ook gunstig, al zullen de winstmarges globaal afnemen tot iets onder de 6%, verwacht hij. De belangrijkste oorzaken zijn een tegenvallende afzet van nieuwe auto’s op de gevestigde markten, een lichte terugval in China en een stijging van de grondstofprijzen.

Opkomende markten
Terwijl de Chinezen en Koreanen nog beter presteerden dan de Europeanen, noteerden de Japanners (5,6%) en Noord-Amerikanen (4,3%) iets minder gunstige cijfers. René Seyger, partner in Roland Berger Strategy Consultants: “Zij hebben duidelijk moeite met de opkomende markten”. Los daarvan zijn er wereldwijd aanzienlijke verschillen in winstgevendheid tussen de verschillende werkgebieden op de leveranciersmarkt.

Chassis-leveranciers steken er bovenuit met 8%, terwijl interieurs en elektronica het met 5% moeten doen. Volgens Seyger komt dit mede doordat consortia complete functionaliteiten gaan leveren die vroeger bij individuele leveranciers betrokken werden.

Opvallend is verder nog dat het gat in winstgevendheid tussen de 25% best presterende leveranciers en de 25% zwakste steeds groter wordt, zegt Seyger. Hij zoekt de oorzaak van dit verschijnsel in het feit dat de eerste groep veel R&D doet voor een beperkt aantal producten, terwijl de tweede groep het meer in de breedte zoekt. “Alleen toeleveranciers die voldoende vernieuwend zijn en zich zo weten te onderscheiden, zullen nog in staat zijn om een winstmarge van 6% te behalen. De anderen zullen tot onder de 3% zakken,” voorspelt Seyger.