Marchionne lonkt terug naar Suzuki (Update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Marchionne heeft zijn uitspraak niets te maken met de huwelijksproblemen tussen Suzuki en Volkswagen. De twee fabrikanten hebben een samenwerkingsverband, maar daar wil Suzuki vanaf omdat Volkswagen het de Japanners kwalijk neemt dieselmotoren van Fiat af te willen nemen.

In 2009 kocht Volkswagen 19,9% van de Suzuki-aandelen, vice versa kocht Suzuki 1,49% van VW. Doel van de samenwerking was technische kennis te delen maar tot nog toe is er weinig van dit voornemen terecht gekomen. Onlangs meldde Volkswagen in een jaarrapport meer invloed te willen uitoefenen op Suzuki, wat de Japanse fabrikant tegen het zere been was.

Suzuki zegt zijn aandelen Volkswagen te willen verkopen, maar de Duitsers zeggen vooralsnog niet van plan te zijn hun deel van de hand te doen.

Fabriek
Suzuki gaat intussen verder op de ingeslagen weg. Het concern wil in de Indiase deelstaat Gujarat voor 950 miljoen euro een nieuwe fabriek bouwen. Een eerste stap naar uitbreiding van de internationale productie, aldus Suzuki, dat eind oktober een definitief besluit zal nemen.

De samenwerking met VW lijkt daarmee definitief van de baan maar CEO Martin Winterkorn van VAG zit er niet mee, zei hij op de IAA in Frankfurt. “Suzuki was gewoon een van de opties en we zijn zeer wel in staat op eigen kracht vaste voet aan wal te krijgen in India. Als het alleen verder wil gaan, dan neem ik dat voor kennisgeving aan. En mocht Suzuki af willen van zijn aandelenpakket van 1,5% in VAG dan heeft dat niets met Volkswagen te maken.”

Marchionne lonkt terug naar Suzuki (Update) | Automotive Online

Marchionne lonkt terug naar Suzuki (Update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Marchionne heeft zijn uitspraak niets te maken met de huwelijksproblemen tussen Suzuki en Volkswagen. De twee fabrikanten hebben een samenwerkingsverband, maar daar wil Suzuki vanaf omdat Volkswagen het de Japanners kwalijk neemt dieselmotoren van Fiat af te willen nemen.

In 2009 kocht Volkswagen 19,9% van de Suzuki-aandelen, vice versa kocht Suzuki 1,49% van VW. Doel van de samenwerking was technische kennis te delen maar tot nog toe is er weinig van dit voornemen terecht gekomen. Onlangs meldde Volkswagen in een jaarrapport meer invloed te willen uitoefenen op Suzuki, wat de Japanse fabrikant tegen het zere been was.

Suzuki zegt zijn aandelen Volkswagen te willen verkopen, maar de Duitsers zeggen vooralsnog niet van plan te zijn hun deel van de hand te doen.

Fabriek
Suzuki gaat intussen verder op de ingeslagen weg. Het concern wil in de Indiase deelstaat Gujarat voor 950 miljoen euro een nieuwe fabriek bouwen. Een eerste stap naar uitbreiding van de internationale productie, aldus Suzuki, dat eind oktober een definitief besluit zal nemen.

De samenwerking met VW lijkt daarmee definitief van de baan maar CEO Martin Winterkorn van VAG zit er niet mee, zei hij op de IAA in Frankfurt. “Suzuki was gewoon een van de opties en we zijn zeer wel in staat op eigen kracht vaste voet aan wal te krijgen in India. Als het alleen verder wil gaan, dan neem ik dat voor kennisgeving aan. En mocht Suzuki af willen van zijn aandelenpakket van 1,5% in VAG dan heeft dat niets met Volkswagen te maken.”