IJzige stilte tussen VW en Suzuki

Redactie Redactie
• Laatste update:

Directe aanleiding is een rapport uit maart 2011 waarin VW Suzuki als een partner beschrijft, bij wie het de financiële en operationele gang van zaken sterk zou kunnen beïnvloeden. Dat was tegen het zere been van de Japanners en sindsdien zijn de twee niet langer on speaking terms.

Ook VW’s pogingen om met een investering van 2 miljard euro tot een operationele samenwerking te komen, zijn gestrand.

Opzet was om mee te kunnen liften op Suzuki’s leidende positie als autofabrikant in India (marktaandeel: 36%) en op andere opkomende markten. VW en Suzuki hadden hiertoe in december 2009 een overeenkomst gesloten. In ruil voor 20% van de aandelen in Suzuki zou VW technologie inbrengen, onder andere op het gebied van hybrides en elektrisch aangedreven voertuigen.

“We zijn bezig om de overeenkomst nog een onder de loep te nemen”, verklaarde Volkswagens CFO Hans Dieter Poetsch desgevraagd tegenover de media. Hans Denant, coördinator internationale projecten bij VW, haastte zich nog te zeggen dat de samenwerking zich kenmerkt door wederzijds respect en acceptatie.

Contrast
Dit alles staat in schril contrast tot wat bestuursvoorzitter Osamu Suzuki tijdens een interview zei: ”Volkswagen praat nog wel met de media, maar niet meer met ons. En wij zijn niet van plan om met hen te spreken”.

Suzuki zoekt nu openlijk toenadering tot Fiat door daar dieselmotoren in te kopen voor auto’s die in Hongarije worden gebouwd en heeft het daarnaast gezegd ook voor andere samenwerkingsverbanden open te staan. 

VW ontkent bij hoog en bij laag dat er plannen zijn om de banden te verbreken en volgens woordvoerder Michael Brendel wil Suzuki dit evenmin. In de tussentijd is de beurswaarde van Volkswagen met 64% gestegen tot 46,1 miljard euro, terwijl die van Suzuki met 33% daalde tot 7,95 miljard euro.

“Suzuki kan op termijn alleen overleven als er een grotere fabrikant achter het merk staat”, becommentarieerde een financieel deskundige uit Frankfurt het nieuws.

Foto: Geen reden tot juichen bij Suzuki en VW

IJzige stilte tussen VW en Suzuki | Automotive Online

IJzige stilte tussen VW en Suzuki

Redactie Redactie
• Laatste update:

Directe aanleiding is een rapport uit maart 2011 waarin VW Suzuki als een partner beschrijft, bij wie het de financiële en operationele gang van zaken sterk zou kunnen beïnvloeden. Dat was tegen het zere been van de Japanners en sindsdien zijn de twee niet langer on speaking terms.

Ook VW’s pogingen om met een investering van 2 miljard euro tot een operationele samenwerking te komen, zijn gestrand.

Opzet was om mee te kunnen liften op Suzuki’s leidende positie als autofabrikant in India (marktaandeel: 36%) en op andere opkomende markten. VW en Suzuki hadden hiertoe in december 2009 een overeenkomst gesloten. In ruil voor 20% van de aandelen in Suzuki zou VW technologie inbrengen, onder andere op het gebied van hybrides en elektrisch aangedreven voertuigen.

“We zijn bezig om de overeenkomst nog een onder de loep te nemen”, verklaarde Volkswagens CFO Hans Dieter Poetsch desgevraagd tegenover de media. Hans Denant, coördinator internationale projecten bij VW, haastte zich nog te zeggen dat de samenwerking zich kenmerkt door wederzijds respect en acceptatie.

Contrast
Dit alles staat in schril contrast tot wat bestuursvoorzitter Osamu Suzuki tijdens een interview zei: ”Volkswagen praat nog wel met de media, maar niet meer met ons. En wij zijn niet van plan om met hen te spreken”.

Suzuki zoekt nu openlijk toenadering tot Fiat door daar dieselmotoren in te kopen voor auto’s die in Hongarije worden gebouwd en heeft het daarnaast gezegd ook voor andere samenwerkingsverbanden open te staan. 

VW ontkent bij hoog en bij laag dat er plannen zijn om de banden te verbreken en volgens woordvoerder Michael Brendel wil Suzuki dit evenmin. In de tussentijd is de beurswaarde van Volkswagen met 64% gestegen tot 46,1 miljard euro, terwijl die van Suzuki met 33% daalde tot 7,95 miljard euro.

“Suzuki kan op termijn alleen overleven als er een grotere fabrikant achter het merk staat”, becommentarieerde een financieel deskundige uit Frankfurt het nieuws.

Foto: Geen reden tot juichen bij Suzuki en VW