Steekproef ANWB steekt schadeherstellers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de steekproef zette de ANWB één mysteryshopper in met een beschadigde Nissan Primera. Onderzocht werd onder andere of de offertes compleet en duidelijk waren, het plan van aanpak en de herstelkosten. Die bleken variaties tot 4.000 euro te vertonen. De ANWB klaagt vooral over de duidelijkheid van de offertes en de kosten die sommigen daarvoor rekenen. Ook nam niet elk herstelbedrijf alle schade aan de auto mee in de offerte.

Verwijten
Focwa-lid VDL Kusters uit Venlo krijgt de laagste beoordeling. Het bedrijf krijgt het verwijt dat de offerte lang op zich liet wachten en niet alles hersteld werd (klik hier voor alle 45 resultaten). “Ik heb de schade direct opgenomen maar omdat het vrijdag was, konden we de offerte pas na het weekeinde opstellen. Telefonisch contact mislukte en daarop hebben we de offerte gemaild,” zegt VDL Kusters schade-expert Ruud Knapen. Hierin was, vanwege de leeftijd van de auto en de staat waarin hij verkeerde, alleen herstel van de zichtbare schade opgenomen. “Het leek ons niet verantwoord er meer aan te doen. In feite ging het om een total loss.”

Not amused
De Focwa, bij monde van secretaris schadeherstel Karel Bukholczer, is ‘not amused’ over de gang van zaken. Het steekt vooral dat het onderzoek is uitgevoerd zonder enig overleg met de branchevereniging. “Men geeft nu een waardeoordeel over een groep schadeherstellers zonder duidelijk te maken welke selectiecriteria er gehanteerd zijn.”

Ook is onduidelijk hoe de schade gepresenteerd is bij de bedrijven. Bukholczer heeft wel een idee waar de grote prijsverschillen vandaan komen, maar wil daar nog niet op ingaan. “Ik ben het in elk geval oneens met het standpunt dat een offerte gratis zou moeten zijn en ook het feit dat de ANWB voor contra-expertise alleen Garantex noemt (Garantex is een dochterbedrijf van Unigarant, de verzekeringsmaatschappij waar de ANWB nauw mee samenwerkt, red), is naar mijn mening nogal kort door de bocht.” 

In het verleden lag de ANWB met haar onderzoeken al regelmatig in de clinch met de Bovag.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Steekproef ANWB steekt schadeherstellers | Automotive Online

Steekproef ANWB steekt schadeherstellers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de steekproef zette de ANWB één mysteryshopper in met een beschadigde Nissan Primera. Onderzocht werd onder andere of de offertes compleet en duidelijk waren, het plan van aanpak en de herstelkosten. Die bleken variaties tot 4.000 euro te vertonen. De ANWB klaagt vooral over de duidelijkheid van de offertes en de kosten die sommigen daarvoor rekenen. Ook nam niet elk herstelbedrijf alle schade aan de auto mee in de offerte.

Verwijten
Focwa-lid VDL Kusters uit Venlo krijgt de laagste beoordeling. Het bedrijf krijgt het verwijt dat de offerte lang op zich liet wachten en niet alles hersteld werd (klik hier voor alle 45 resultaten). “Ik heb de schade direct opgenomen maar omdat het vrijdag was, konden we de offerte pas na het weekeinde opstellen. Telefonisch contact mislukte en daarop hebben we de offerte gemaild,” zegt VDL Kusters schade-expert Ruud Knapen. Hierin was, vanwege de leeftijd van de auto en de staat waarin hij verkeerde, alleen herstel van de zichtbare schade opgenomen. “Het leek ons niet verantwoord er meer aan te doen. In feite ging het om een total loss.”

Not amused
De Focwa, bij monde van secretaris schadeherstel Karel Bukholczer, is ‘not amused’ over de gang van zaken. Het steekt vooral dat het onderzoek is uitgevoerd zonder enig overleg met de branchevereniging. “Men geeft nu een waardeoordeel over een groep schadeherstellers zonder duidelijk te maken welke selectiecriteria er gehanteerd zijn.”

Ook is onduidelijk hoe de schade gepresenteerd is bij de bedrijven. Bukholczer heeft wel een idee waar de grote prijsverschillen vandaan komen, maar wil daar nog niet op ingaan. “Ik ben het in elk geval oneens met het standpunt dat een offerte gratis zou moeten zijn en ook het feit dat de ANWB voor contra-expertise alleen Garantex noemt (Garantex is een dochterbedrijf van Unigarant, de verzekeringsmaatschappij waar de ANWB nauw mee samenwerkt, red), is naar mijn mening nogal kort door de bocht.” 

In het verleden lag de ANWB met haar onderzoeken al regelmatig in de clinch met de Bovag.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.