Achmea: charmeoffensief naar tweede ring

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verzekeraar deelde haar netwerk twee jaar terug op in een eerste ring (met daarin een aantal ketens) en een tweede ring om landelijke dekking te realiseren en voor het benchmarken van de eerste ring.
De afgelopen maanden was er veel onrust binnen de tweede ring, omdat Achmea in korte tijd afscheid nam van een twintigtal schadebedrijven.
“We hebben in het afgelopen jaar het netwerk klaargemaakt voor de toekomst. Het statement dat we nu willen maken, is dat we vertrouwen hebben in het partnership met de partijen die deel uit maken van de tweede ring”, aldus Eljakim Caus, manager strategie&netwerkbeheer bij de verzekeraar.

Tarieven
Inhoudelijk verandert er aan de contracten weinig. Zo blijft het beoordelingssysteem Iris, dat wordt gebruikt om de prestatie van de schadehersteller te monitoren gehandhaafd, met de mogelijkheid om afscheid te nemen van bedrijven die ondermaats presteren. Ook liggen de tarieven niet voor drie jaar vast. “Dat kan ook niet. We moeten immers jaarlijks een inflatiecorrectie kunnen doorberekenen, en aan kunnen sluiten bij CAO-afspraken”, aldus Caus.

Dat roept natuurlijk wel de vraag op waar nou de grote verbetering voor de herstellers in zit. Volgens Caus is dat vooral dat de onrust over het voortbestaan van de tweede ring wordt weggenomen.
Over de verdere inhoud van het contract doet Achmea geen mededelingen. “Na het bevriezen van de tarieven in 2009, hebben we in de jaren daarop de tarieven gecorrigeerd met de inflatie en verhoogd volgens de CAO. Ook dit jaar”, aldus Caus.

Geen volumegaranties
Navraag onder enkele bedrijven in de tweede ring leert dat er over de condities van het contract inderdaad geen onvrede heerst. “Maar wat is een contract waard als er geen volume gegarandeerd wordt?”, reageert een van hen.

Caus is hier duidelijk over: zowel aan de eerste als aan de tweede ring wordt geen volume gegarandeerd. “Wel verwacht ik dat de schadesturing van Achmea in de komende tijd niet onder druk hoeft te komen, ook al daalt het totale schade-aanbod in de markt. Wij kunnen groeien in marktaandeel. Het moge duidelijk zijn dat dit ook een belangrijke doelstelling van een bedrijf als Achmea is.”Lees het volledige interview met Aljakim Caus in Automotive 12, die vrijdag 22 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Achmea: charmeoffensief naar tweede ring | Automotive Online

Achmea: charmeoffensief naar tweede ring

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verzekeraar deelde haar netwerk twee jaar terug op in een eerste ring (met daarin een aantal ketens) en een tweede ring om landelijke dekking te realiseren en voor het benchmarken van de eerste ring.
De afgelopen maanden was er veel onrust binnen de tweede ring, omdat Achmea in korte tijd afscheid nam van een twintigtal schadebedrijven.
“We hebben in het afgelopen jaar het netwerk klaargemaakt voor de toekomst. Het statement dat we nu willen maken, is dat we vertrouwen hebben in het partnership met de partijen die deel uit maken van de tweede ring”, aldus Eljakim Caus, manager strategie&netwerkbeheer bij de verzekeraar.

Tarieven
Inhoudelijk verandert er aan de contracten weinig. Zo blijft het beoordelingssysteem Iris, dat wordt gebruikt om de prestatie van de schadehersteller te monitoren gehandhaafd, met de mogelijkheid om afscheid te nemen van bedrijven die ondermaats presteren. Ook liggen de tarieven niet voor drie jaar vast. “Dat kan ook niet. We moeten immers jaarlijks een inflatiecorrectie kunnen doorberekenen, en aan kunnen sluiten bij CAO-afspraken”, aldus Caus.

Dat roept natuurlijk wel de vraag op waar nou de grote verbetering voor de herstellers in zit. Volgens Caus is dat vooral dat de onrust over het voortbestaan van de tweede ring wordt weggenomen.
Over de verdere inhoud van het contract doet Achmea geen mededelingen. “Na het bevriezen van de tarieven in 2009, hebben we in de jaren daarop de tarieven gecorrigeerd met de inflatie en verhoogd volgens de CAO. Ook dit jaar”, aldus Caus.

Geen volumegaranties
Navraag onder enkele bedrijven in de tweede ring leert dat er over de condities van het contract inderdaad geen onvrede heerst. “Maar wat is een contract waard als er geen volume gegarandeerd wordt?”, reageert een van hen.

Caus is hier duidelijk over: zowel aan de eerste als aan de tweede ring wordt geen volume gegarandeerd. “Wel verwacht ik dat de schadesturing van Achmea in de komende tijd niet onder druk hoeft te komen, ook al daalt het totale schade-aanbod in de markt. Wij kunnen groeien in marktaandeel. Het moge duidelijk zijn dat dit ook een belangrijke doelstelling van een bedrijf als Achmea is.”Lees het volledige interview met Aljakim Caus in Automotive 12, die vrijdag 22 juli verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.