BMW maakt klanttevredenheid openbaar
Klanten krijgen bij hun verkoop- of serviceafspraak een code mee met de uitnodiging om online een enquête in te vullen over hun ervaringen. Aan de hand van hun beoordeling krijgt de dealer een rating uitgedrukt in sterren (1 tot en met 5). De enquête is gekoppeld aan een klant en een auto waardoor het volgens de importeur onmogelijk is voor een dealer om een nep-review te plaatsen.
Anoniem
“In principe is het niet anders dan de klanttevredenheidsenquête waar we al jarenlang mee werken”, legt Diederik Reitsma, woordvoerder van BMW Nederland, uit. “Voorheen werden die gegeven alleen intern gebruikt, nu worden ze ook openbaar gemaakt.”
De beoordelingen worden geanonimiseerd op de website geplaatst. Maar tenzij de afzender heeft gekozen de enquête volledig anoniem in te vullen, zijn de gegevens wel bekend bij de dealer. Die kan dus eventueel contact opnemen met de klant naar aanleiding van een beoordeling.
Alle BMW- en Mini-dealers zijn aangesloten op het beoordelingssysteem. De importeur wil met het beoordelingssysteem haar dealers motiveren extra aandacht aan klanttevredenheid te besteden.