‘Standaard voor randapparatuur EV’s hard nodig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schmidt waarschuwde dat een gebrek aan wereldwijde overeenstemming over de oplaadinfrastructuur de invoering van veilige en betaalbare elektrische voertuigen nog lelijk kan opbreken. Tanvir Arfi, president van SPX Service Solutions, is het met hem eens. Zijn bedrijf verkoopt en installeert oplaadstations in de VS en Europa, maar het volgens Arfi bij elke installatie onduidelijk welke aansluiting moet worden gemonteerd. Momenteel varen de Amerikanen en de EU hun eigen koers, maar de Japanners ook.

Vergevorderd
Breekpunt is de vraag of men voor een simpel systeem kiest dat op korte termijn ingevoerd kan worden, of voor een oplossing die ook over tien jaar nog niet verouderd is. We hebben snel antwoorden nodig, zei Schmidt, maar geen overhaaste beslissingen. Overigens zei EU-commisaris van handel Karel de Gucht vorige maand dat de EU en de VS al vergevorderd zijn bij het vaststellen van regelgeving rond de oplaadapparatuur voor EV’s: “Zo wordt het gevaar vermeden dat de grootste economische machten zich in verschillende richtingen bewegen, met nieuwe beletsels voor een wereldwijde EV-markt als gevolg”.

Standaard
Binnen Europa hebben Nederland en Duitsland voor dezelfde standaard gekozen, maar de Britten en Fransen houden vooralsnog aan hun eigen systemen vast. “Ons systeem – type 2, mode 3 – is zonder twijfel het veiligste en meest solide”, zegt woordvoerder Bart van Thienen van Nissan Nederland. “Bovendien stelt het auto en oplaadstation in staat onderling te communiceren. Daarom is het ook toekomstbestendig. Alle openbare oplaadpunten en thuisstations in ons land en bij onze oosterburen worden volgens deze standaard uitgevoerd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.