Hyundai wordt Acea-lid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Happig
De toetreding is vooral opvallend omdat Acea tot enkele jaren terug niet zo happig was op Aziatische deelnemers. Toen Toyota een aanvraag indiende, werd deze in eerste instantie geweigerd, om in 2007 alsnog te worden gehonoreerd. “Misschien heeft Toyota wel de weg vrijgemaakt voor Hyundai”, aldus woordvoerder Sigrid de Vries van Acea. “In die zin dat de focus van Acea destijds veranderde van een vereniging voor Europese autofabrikanten naar een vereniging voor autofabrikanten in Europa. Elke autofabrikant is tegenwoordig wereldwijd actief. Neem Volvo, dat inmiddels een Chinese eigenaar heeft.”

Hyundai heeft twee fabrieken in Europa, waar het 400 duizend auto’s per jaar produceert. Daarnaast doet het merk ook veel research&development in Europa. “Daarmee levert het merk een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van de auto-industrie in Europa”, aldus De Vries.

Handel
Een ander opvallend aspect is dat Acea al enige tijd te hoop loopt tegen een ophanden zijnde vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. De Zuid-Koreaanse importheffing zorgt er momenteel voor dat Europese auto’s aan de grens fors in prijs stijgen. “Dit is een politieke kwestie. Onze opvatting daarin verandert uiteraard niet en schaadt ook niet de belangen van een van onze leden”, aldus De Vries.

Hyundai wordt Acea-lid | Automotive Online

Hyundai wordt Acea-lid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Happig
De toetreding is vooral opvallend omdat Acea tot enkele jaren terug niet zo happig was op Aziatische deelnemers. Toen Toyota een aanvraag indiende, werd deze in eerste instantie geweigerd, om in 2007 alsnog te worden gehonoreerd. “Misschien heeft Toyota wel de weg vrijgemaakt voor Hyundai”, aldus woordvoerder Sigrid de Vries van Acea. “In die zin dat de focus van Acea destijds veranderde van een vereniging voor Europese autofabrikanten naar een vereniging voor autofabrikanten in Europa. Elke autofabrikant is tegenwoordig wereldwijd actief. Neem Volvo, dat inmiddels een Chinese eigenaar heeft.”

Hyundai heeft twee fabrieken in Europa, waar het 400 duizend auto’s per jaar produceert. Daarnaast doet het merk ook veel research&development in Europa. “Daarmee levert het merk een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van de auto-industrie in Europa”, aldus De Vries.

Handel
Een ander opvallend aspect is dat Acea al enige tijd te hoop loopt tegen een ophanden zijnde vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. De Zuid-Koreaanse importheffing zorgt er momenteel voor dat Europese auto’s aan de grens fors in prijs stijgen. “Dit is een politieke kwestie. Onze opvatting daarin verandert uiteraard niet en schaadt ook niet de belangen van een van onze leden”, aldus De Vries.