Omzet ABS onder druk door toename kleine schades
De schadeketen lijkt slachtoffer te worden van haar eigen succes om de schadelast bij haar opdrachtgevers te verlagen. Hiervoor is naar eigen zeggen fors geïnvesteerd in apparatuur, methodes en kennis, om in meer gevallen te kunnen herstellen in plaats van te repareren. “Als je de schadelast wil verlagen maar de kwaliteit hoog wil houden, moet je het zoeken in andere methoden”, aldus Klaassen. “Daar is dan het verschil te maken en daar zetten wij binnen onze groep stevig op in. Maar in combinatie met een dalende markt betekent het wel dat je omzet onder druk komt te staan.”
`Opdrachtgevers moeten harder sturen`
Een oplossing voor de dalende omzet is volgens Klaassen het acquireren van nieuwe zakelijke opdrachtgevers, maar ook roept hij de huidige klanten op om tot een hardere sturing over te gaan. “Onze oplossingen om de schadelast te verlagen moeten wel in balans zijn met het volume dat we binnen krijgen.”
Ook in niet-declarabele schades verwacht Klaassen te kunnen groeien. “We zien een groeiende belangstelling voor herstel van cosmetische schades, zoals krasschades. Volgende maand organiseren we daarom de Krasdagen, om automobilisten er op te wijzen dat het herstellen van deze schades niet duur hoeft te zijn.”