‘BPM-vrijstelling zuinige auto’s afgeschaft’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wel zou er in de nieuwe plannen een bpm-categorisering komen, van 10% tot 25%. Over de invulling hiervan is nog niets bekend, maar het zou betekenen dat het voordeel voor zuinige auto`s niet geheel komt te vervallen, zoals in sommige media wordt gesuggereerd.

Het afschaffen van de huidige stimuleringsmaatregelen ligt in lijn met de verwachting: de overheid loopt door het succes van de stimuleringsmaatregelen honderden miljoenen euro`s per jaar mis. Zo lag het aandeel bpm-vrije auto`s in januari op 30% van de totale nieuwverkoop.

Het bericht van RTL roept ook vragen op. Zo wordt er gemeld dat de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s wel blijft bestaan, waarbij er een bovengrens geldt van 50 milligram CO2 per kilometer. Opvallend, want volledig elektrische auto’s hebben een uitstoot van 0 gram, en elektrische hybridevarianten komen altijd boven die 50 milligram (zo heeft de Opel Ampera een uitstoot van 40 gram als hij op de range extender rijdt). Logischer zou dus zijn als deze limiet op 50 gram ligt.

Ook Bovag zegt het nieuws nog te summier te vinden voor een inhoudelijke reactie. “Het is ons te fragmentarisch”, aldus woordvoerder Paul de Waal. “Als het klopt wat RTL Nieuws meldt, komt een deel van de plannen wel overeen met wat wij hebben voorgesteld. We hopen wel dat het niet als een bezuinigingsmaatregel wordt gepresenteerd. Wij pleiten voor een totale hervorming van de autobelastingen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘BPM-vrijstelling zuinige auto’s afgeschaft’ | Automotive Online

‘BPM-vrijstelling zuinige auto’s afgeschaft’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wel zou er in de nieuwe plannen een bpm-categorisering komen, van 10% tot 25%. Over de invulling hiervan is nog niets bekend, maar het zou betekenen dat het voordeel voor zuinige auto`s niet geheel komt te vervallen, zoals in sommige media wordt gesuggereerd.

Het afschaffen van de huidige stimuleringsmaatregelen ligt in lijn met de verwachting: de overheid loopt door het succes van de stimuleringsmaatregelen honderden miljoenen euro`s per jaar mis. Zo lag het aandeel bpm-vrije auto`s in januari op 30% van de totale nieuwverkoop.

Het bericht van RTL roept ook vragen op. Zo wordt er gemeld dat de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s wel blijft bestaan, waarbij er een bovengrens geldt van 50 milligram CO2 per kilometer. Opvallend, want volledig elektrische auto’s hebben een uitstoot van 0 gram, en elektrische hybridevarianten komen altijd boven die 50 milligram (zo heeft de Opel Ampera een uitstoot van 40 gram als hij op de range extender rijdt). Logischer zou dus zijn als deze limiet op 50 gram ligt.

Ook Bovag zegt het nieuws nog te summier te vinden voor een inhoudelijke reactie. “Het is ons te fragmentarisch”, aldus woordvoerder Paul de Waal. “Als het klopt wat RTL Nieuws meldt, komt een deel van de plannen wel overeen met wat wij hebben voorgesteld. We hopen wel dat het niet als een bezuinigingsmaatregel wordt gepresenteerd. Wij pleiten voor een totale hervorming van de autobelastingen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.