Amsterdam zet mes in luchtkwaliteitprogramma

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het college van B&W heeft deze week met het nieuwe plan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ ingestemd.

Het investeringsprogramma loopt van 2008 tot 2016. Het eerdere door wethouder Marijke Vos van Groenlinks bedachte programma van 117 miljoen euro zou tot 1,1 microgram/m3 NO2-reductie leiden. De nu gepresenteerde plannen moeten tot een reductie van 1,6 microgram/m3 leiden.

Het nieuwe plan is vooral gericht op zakelijke veelrijders, niet op particulieren. De belangrijkste punten zijn het verschonen van het wagenpark taxi’s, bestelauto’s en dieselvrachtwagens door overgang naar Euro 6 en elektrische voertuigen; het bundelen van goederenvervoer en het voorzetten van de milieuzone voor vrachtwagens en het invoeren van een milieuzone voor bestelauto’s in 2013.

Niet voor particulieren
Verder wordt er 14 miljoen euro geïnvesteerd in elektrisch zakelijk vervoer en in openbare oplaadpunten. Anders dan de vorige subsidiepot voor elektrisch vervoer, is deze subsidie niet beschikbaar voor particulieren. Enerzijds omdat er privé minder wordt gereden dan zakelijk. Anderzijds omdat er door particulieren geen gebruik van werd gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Amsterdam zet mes in luchtkwaliteitprogramma | Automotive Online

Amsterdam zet mes in luchtkwaliteitprogramma

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het college van B&W heeft deze week met het nieuwe plan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ ingestemd.

Het investeringsprogramma loopt van 2008 tot 2016. Het eerdere door wethouder Marijke Vos van Groenlinks bedachte programma van 117 miljoen euro zou tot 1,1 microgram/m3 NO2-reductie leiden. De nu gepresenteerde plannen moeten tot een reductie van 1,6 microgram/m3 leiden.

Het nieuwe plan is vooral gericht op zakelijke veelrijders, niet op particulieren. De belangrijkste punten zijn het verschonen van het wagenpark taxi’s, bestelauto’s en dieselvrachtwagens door overgang naar Euro 6 en elektrische voertuigen; het bundelen van goederenvervoer en het voorzetten van de milieuzone voor vrachtwagens en het invoeren van een milieuzone voor bestelauto’s in 2013.

Niet voor particulieren
Verder wordt er 14 miljoen euro geïnvesteerd in elektrisch zakelijk vervoer en in openbare oplaadpunten. Anders dan de vorige subsidiepot voor elektrisch vervoer, is deze subsidie niet beschikbaar voor particulieren. Enerzijds omdat er privé minder wordt gereden dan zakelijk. Anderzijds omdat er door particulieren geen gebruik van werd gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.